لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در غزنی جوانان را از بازی کرکت منع کرده اند


مسئولین کرکت بورد ولایت غزنی می‌گویند که 22 تیم کرکت با حمایت مالی هشت شرکت خصوصی در این ولایت فعال اند.
مسئولین کرکت بورد ولایت غزنی می‌گویند که 22 تیم کرکت با حمایت مالی هشت شرکت خصوصی در این ولایت فعال اند.

ورزشکاران در غزنی می‌گویند که در این اواخر با آنکه علاقه‌مندی جوانان به ورزش کرکت زیاد است؛ اما کمتر بازیکنان به میدان‌های ورزشی حضور می‌یابند.

کرکت‌بازان ولسوالی‌های اندر و ده یک ولایت غزنی می‌گویند که گروه طالبان با پخش اعلامیه‌ای از جوانان خواسته است که هیچ شخصی حق حضور در میدان‌های ورزشی کرکت را ندارد.

حبیب‌الرحمن تحصیل، یکی از فعالین مدنی ولایت غزنی، منع بازی کرکت توسط طالبان را در این ولایت نگران‌کننده می‌خواند و می گوید که جوانان غزنی در بسیاری اوقات به دلیل بیکاری مصروف ورزش کرکت بودند.

آقای تحصیل گفت "بیکاری و نبود سرگرمی مناسب از جمله مشکلات جوانان در ولایت غزنی است؛ اما منع‌شدن ورزش کرکت سبب می‌شود که جوانان به سرگرمی‌های نامناسب و خراب رو آورند."

به گفتۀ شماری از فعالین مدنی غزنی، طالبان نه تنها که ورزش کرکت را در این ولایت ممنوع کرده اند؛ بلکه جوانان را از حضور در میدان‌های ورزشی فوتبال و تماشای بازی‌های کرکت و فوتبال نیز منع کرده اند.

حبیب الرحمن تحصیل، می‌گوید در ولسوالی اندر، طالبان با پخش شب‌نامه در مساجد و مراکز عمومی چنین اظهار داشته اند که بازی‌های کرکت، والیبال و فوتبال خلاف ارزش‌های اسلامی است. آنان خرید و فروش لوازم ورزش کرکت را نیز به دکانداران این ولایت ممنوع اعلام کرده اند.

در گذشته نیز شماری از ورزشکاران در ولایات مختلف مورد حملات تروریستی قرار گرفته اند.

مسئولین امنیتی غزنی نیز هشدار طالبان مبنی بر منع ورزش کرکت در این ولایت را تأیید می‌کنند. محمد ابراهیم امیری، مسئول مطبوعات و سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت غزنی به صدای امریکا گفت "تهدیدات طالبان را ما در جریان هستیم؛ اما این تهدیدات از سوی طالبان خارجی صورت گرفته است."

آقای امیری گفت "شماری از طالبان پاکستانی و چچینی نیز در جمع طالبان داخلی در غزنی حضور دارند که اخیراً بنا به درخواست رهبران شان که از بیرون مرز به طالبان در غزنی دستور می‌دهند، بازی کرکت در شماری از ساحات غزنی منع شده است."

مسئولین کرکت بورد ولایت غزنی می‌گویند که ۲۲ تیم کرکت با حمایت مالی هشت شرکت خصوصی در این ولایت فعال اند.

علی رسولی عضو رهبری تیم کرکت بورد غزنی در این باره به صدای امریکا گفت "ما ۲۲ تیم کرکت رسمی داریم که صدها ورزشکار عضویت آنرا دارند؛ اما تهدیدات اخیر طالبان سبب شده است که جوانان کمتر در میدان‌های ورزشی حضور یابند."

آقای رسولی از بخش‌های امنیتی حکومت می‌خواهد که امنیت ورزشکاران و میدان‌های ورزشی در این ولایت را به صورت جدی تأمین کند.

طالبان در واکنش به شکایت ورزشکاران غزنی اظهار نظر نکرده اند. با آنکه غزنی از ولایات نا امن محسوب می‌شود و طالبان به شمول ولسوالی ناوه که به صورت کل تحت کنترول دارند؛ در ساحات وسیع این ولایت حضور گسترده دارند؛ اما هزاران جوان در این ولایت به رشتههای ورزشی کرکت، فوتبال، نیزه بازی، والیبال و ده‌ها بازی محلی مصروف اند.

شماری از ورزشکاران این ولایت می‌گویند که طالبان به دلیل قهرمانی و درخشش تیم ملی کرکت در بازی‌های بین زیمباوی و نایب قهرمانی تیم ملی فوتبال کشور در مسابقات فوتبال جنوب آسیا، ورزشکاران این ولایت را از بازی کرکت و فوتبال منع کرده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG