لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان صادرات گندم را ممنوع کرد 


مزرعه گندم در ولایت بادغیس
مزرعه گندم در ولایت بادغیس

وزارت مالیۀ حکومت طالبان صادرات گندم افغانستان را به خارج از این کشور ممنوع اعلام کرد. بر اساس آمار وزارت زراعت، این کشور سالانه یک‌ونیم تا سه میلیون تُن گندم وارد می‌کند.

با فرارسیدن فصل برداشت حاصلات گندم، ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت مالیۀ حکومت طالبان، در یک پیام صوتی به تمامی گمرک‌های افغانستان دستور داده است که جلو صادرات و قاچاق گندم را از این کشور بگیرند.

این دستور وزیر مالیۀ طالبان پس از آن داده شد که در روزهای پسین ویدیوهایی از ده‌ها لاری پر از بوجی‌های گندم را در گذرگاه‌های افغانستان به طرف پاکستان نشان می‌دهد.

سرپرست وزارت مالیۀ حکومت طالبان در پیام صوتی تاکید کرده است: " برخی مردم تلاش می‌کنند که گندم را به پاکستان، ایران یا جای دیگر انتقال دهند. توصیه و دستور من به همه این است که یک دانه گندم را به خارج اجازه ندهید."

در این دستور بر جلوگیری از قاچاق و صادرات پنبۀ ناپروسس شده نیز تاکید شده است.

بر اساس آمار رسمی، افغانستان سالانه تا هفت میلیون تن گندم نیاز دارد که از این میان تا ۵۰ درصد آن در داخل این کشور تولید می‌شود.

مولوی مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری طالبان، به صدای امریکا گفت که در سال‌هایی که مشکل آب نباشد، افغانستان تنها یک تا یک‌ونیم میلیون تُن گندم از خارج وارد می‌کند.

اما آقای مستعین افزود: "در سال‌هایی خشکسالی از دو تا سه میلیون متریک تن گندم ضرورت داریم که آن را پیدا، وارد یا قرارداد کنیم."

حکومت طالبان در حالی صادرات و قاچاق گندم را به خارج ممنوع کرده است که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بیم کمبود غله در سطح جهان افزایش یافته است.

عیسی رضایی، استاد اقتصاد، به صدای امریکا گفت که روسیه حدود۴۰ درصد و اوکراین نزدیک به ۱۵ درصد غله جات را در سطح جهان تولید می‌کنند و دوام جنگ میان این دو کشور سبب بروز کمبود غله در سراسر جهان خواهد شد. در نتیجه، قیمت محصولات غله چندین برابر افزایش خواهد یافت.

به باور آقای رضایی، افغانستان که حد اکثر می‌تواند تا ۵۰ درصد گندم مورد نیاز خود را تولید کند، برای اکمال متباقی نیازمندی‎‌هایش متکی به بازارهای آسیای میانه و پاکستان است.

آقای رضایی گفت که امسال مردم گندم کمتر و کوکنار بیشتر کشت کردند که این موضوع بحران کمبود غله را در کشور شدت می‌بخشد.

وزارت زراعت افغانستان هنوز میزان حاصلات گندم را در سال روان سروی نکرده است، ولی این کشور سال گذشته، بیش از ۵.۲ میلیون تن گندم تولید کرده بود.

XS
SM
MD
LG