لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: قرارداد ۴۲ میلیون دالری شکار با گردشگران خارجی امضا شد


خبرگزاری باختر که زیر ادارۀ طالبان است از امضای قراردادهایی به ارزش ۴۲ میلیون دالر امریکایی با گردشگران خارجی خبر داده است که زمینۀ "شکار قانونمند" بعضی از پرندگان در افغانستان را برای این گردشگران فراهم می‌کند.

بر اساس این قراردادها، شکارچیان خارجی تنها در فصل‌های مشخص سال می‌توانند "پرندگان مهاجر سایبریا" را در افغانستان شکار کنند.

پیش‌از این نشر گزارش‌هایی در مورد حضور شکارچیان عرب در برخی ولایات جنوبی افغانستان سروصداهای زیادی را میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده بود.

در گزارش به نقل از یک منبع وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان آمده است که "افغانستان به عنوان یک کشور توریستی، سالانه توریستان زیادی را به سوی خود جلب می‌کند که بیشتر علاقمند شکار پرندگان اند. شکار پرندگان (هوبره) در هرات، فراه، نیمروز، هلمند بخشی از آن است."

بر اساس این گزارش، شکارچیان خارجی مکلف اند که قوانین و مقررات وضع شده از سوی افغانستان را پیروی کنند و در صورت تخلف قراردادهای شان فسخ خواهد شد.

بر بنیاد این قرارداد، شکارچیان خارجی تنها اجازۀ شکار پرندگان مهاجر سایبریا مشهور به "هوبره" را دارند که در طول سال فقط برای دو ماه در افغانستان می‌مانند.

منابع طالبان گفته اند که شکارچیان مکلف اند تا در ساحات مربوطۀ هر ولایت که در آن شکار صورت می‌گیرد "فارمی را برای تکثیر نسل و پرورش این پرندگان" ایجاد کنند و هر سال شمار معینی از پرندگان را پس از پرورش رها کنند.

بر اساس این گزارش، شکارچیان خارجی موظف شده اند که در امور خیریه چون اعمار شفاخانه‌ها، مکاتب، مدارس، کلینیک‌ها و کمک‌های نقدی و غذایی به افراد فقیر در ولایات مربوط سهم بگیرند.

مقام‌های طالبان گفته است که از ۴۲ میلیون دالر درآمد قرارداد شکار با گردشگران خارجی، ۷۵ درصد آن در امور عامۀ ولایتی که در آن شکار صورت گرفته است، مصرف شده و یک چهارم دیگر آن به "خزانۀ حکومت" طالبان واریز شده است.

XS
SM
MD
LG