لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به رییس جمهور آیندۀ امریکا: به توافقنامه دوحه‌ پابند بمانید


گروه طالبان امروز هشتم نومبر (۱۸ عقرب) گفت که از رییس جمهور آیندهٔ امریکا می‌خواهند تا به توافقی که میان امریکا و این گروه امضا شده است، پابند بماند؛ توافقی که زمینه را برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مساعد ساخته است.

یک سخنگوی گروه طالبان به فرانس پرس گفته است که رهبران این گروه با یک شخص نه بلکه با حکومت امریکا توافقنامه را امضا کرده اند.

اشاره گروه طالبان به جو بایدن است؛ نامزد حزب دموکرات که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا از دونالد ترمپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه پیشی گرفته و پس از کسب بیش از ۲۷۰ رای انتخاباتی که معیار برنده شدن در انتخابات است، از سوی رسانه‌های امریکایی منحیث رییس جمهور منتخب اعلام شده است.

با وجود آنکه آقای بایدن خود را برندهٔ انتخابات خواند و شماری از رهبران جهان نیز به او پیام تبریکی فرستاده اند، ستاد انتخاباتی آقای ترمپ با نشر بیانیه‌ای گفته است که نتایج انتخابات را به چالش کشیده و به محکمه عارض خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: "همه می‌دانیم که جو بایدن تعجیل می‌کند تا به گونۀ نادرست خود را برندۀ بنمایاند، و متحدان رسانه‌ای وی سرسختانه در تلاش کمک اش استند. آنان نمی‌خواهند که حقایق برملا شود. حقیقت مسلم این است که تا نهایی شدن این انتخابات راه درازی در پیش است."

سخنگوی گروه طالبان گفته است که این گروه امیدوار است تا روند صلح افغانستان تضعیف نشده و برخلاف، تقویت شود.

بر اساس توافقنامهٔ امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری امضا شد، نیروهای امریکایی باید تا ماه می سال ۲۰۲۱ میلادی افغانسان را ترک کنند. اما مقامات امریکایی گفته اند که خروج کامل نیروها بر اساس وضعیت در منطقه خواهد بود.

دونالد ترمپ خواستار خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان است، چیزی که طالبان از آن به گرمی استقبال می‌کنند. اما جو بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود در یک مصاحبه گفته بود که هرچند خواستار برگشت تمام نظامیان امریکایی به کشورشان است، اما تاکید کرد که روند خروج قوا از افغانستان باید به گونه‌ای طراحی شود که آن کشور بار دیگر به لانۀ دهشت افگنان بین المللی مبدل نشود.

با‌ آنهم اردوی ایالات متحده چندین پایگاه نظامی را در افغانستان تخلیه کرده و هزاران نظامی امریکایی این کشور را ترک کرده اند.

پس از آزادی زندانیان از سوی حکومت افغانستان و گروه طالبان، مذاکرات بین الافغانی به تاریخ ۱۲ سپتمبر در دوحه آغاز شد، اما تا اکنون هیچ گونه پیشرفتی نداشته و هردو جانب روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده اند.

طالبان گفته اند که این مذاکرات بخشی از توافقنامه با ایالات متحده است و باید بدون اخلال ادامه یابد.

این درحالی است که محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز ضمن پیام تبریکی با آقای بایدن گفت که توقع دارد روبط میان کابل و واشنگتن در بخش های مانند مبارزه با دهشت افگنی و تامین صلح عمیق شود.

XS
SM
MD
LG