لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای ضد و نقیض بازگیری ولسوالی وانت وایگل نورستان


ولسوالی وانت وایگل در گذشته هم به تصرف طالبان درامده بود
ولسوالی وانت وایگل در گذشته هم به تصرف طالبان درامده بود

اردوی افغانستان ادعا می کند که کنترول ولسوالی وانت وایګل نورستان را پس از هفت ساعت سقوط آن به دست طالبان، در دست گرفته است.

مقامات محلی افغان در ولایت نورستان میگویند که حمله کننده گان منازل مسکونی مردم محل را نیز به آتش کشیده اند.

اما سعدالله رئیس شورای ولایتی نورستان این ادعا را نپذیرفته می گوید، وانت ویاگل هنوز تصرف نشده و نیروهای افغان در یک کیلومتری آن با طالبان درگیر اند.

گفته می شود که درجریان هفت ساعت درگیری، هردو طرف متقبل تلفات سنگینی شده اند اما رقم دقیق ان روشن نیست.

طالبان تا کنون در رابطه ابراز نظری نکرده اند.

ولسوال وانت وایگل نورستان صبح روز جمعه گفت که آن ولسوالی حوالی ساعت هفت صبح جمعه پس از دو ساعت درگیری شدید به دست طالبان مسلح افتاد و نیرو های امنیتی به بیرون از مقر ولسوالی مستقر شده اند.

رحمت الله رحمتی به صدای امریکا گفت که اگر به زودترین فرصت کمک هوایی به نیروهای افغان در ولسوالی وانت وایگل نرسد ممکن نیروهای افغان به سرنوشت بد روبرو گردد.

آقای رحمتی گفت بعد از تصرف این ولسوالی طالبان مسلح ده ها خانه مسکونی را به اتش زده اند و تعدادی از افراد ملکی را کشته اند.

جنرال خلیل الله ضیایی، قوماندان امنیه ولایت نورستان به صدای امریکا گفت که هنوز هم جنگ در ولسوالی وانت وایگل جریان دارد. او افزود که تلفاتی به هر دو طرف درگیر رسیده است اما افزود که ارقام دقیقی را در دست ندارد.

حافظ عبدالقیوم صبح جمعه گفت"ما طی دو روزگذشته پیوسته با مقامات درتماس بودیم، اما هیچگونه پاسخ مثبت دریافت نکردیم و بالاخره از روی ناگزیری نیروهای امنیتی دولتی بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی به عقب نشینی تاکتیکی موقت مجبور شدند".

حافظ قیوم، درمورد تعداد افراد مسلح مهاجم که بالای ولسوالی وایگل حمله کرده اند توضیحات بیشتر داده گفت که بالاتر از یک هزار و دو صد تن از طالبان مناطق مختلف حوزه شرقی از ولایت لغمان، ننگرهار، کنر و طالبان برخی از ولسوالی های دیگر ولایت نورستان به گونه ای هماهنگ بالای مرکز ولسوالی حمله را آغاز کرده اند و صبح امروز جمعه ولسوالی سقوط کرد.

احمدالله مواحد نماینده مردم نورستان در ولسی جرگه گفت که تا کنون سرنوشت نزدیک به هشتاد پولیس روشن نیست که ایا آنها کشته یا مجروح و یا هم به اسارت طالبان در آمدند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG