لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال حکومت افغانستان از آتش بس طالبان در روزهای عید


حکومت افغانستان از اقدام بی‌پیشینه طالبان مبنی بر اعلام آتش بس در روزهای عید سعید فطر، استقبال کرد و آنرا فرصتی برای آغاز گفتگوهای صلح خواند.

محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان بعد از چاشت امروز شنبه (۱۹ جوزا) به خبرنگاران گفت که این آتش بس فرصتی برای آغاز مذاکرات صلح است.

آقای چخانسوری گفت "ما امیدوار استیم که برای تطبیق این (آتش بس) طالبان همین گونه متعهد باشند".

آقای چخانسوری گفت که تأمین صلح یک پروسه است و امیدوارند که با این آتش بس، مذکرات میان حکومت افغانستان و طالبان نیز آغاز شود.

گروه طالبان در یک اقدام بی‌سابقه برای سه روز با حکومت افغانستان آتش بس اعلام کرده و در روزهای عید جنگجویان مسلح خویش را از حملات تهاجمی بر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان منع کرده است؛ اما این گروه گفته که حملات آنان در برابر نیروهای خارجی ادامه خواهد یافت.

طالبان در حالی با حکومت افغانستان آتش بس اعلام کرده اند که روز پنجشنبه (۱۷ جوزا) محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای هشت روز از ۲۲ تا ۳۰ ماه جوزا با طالبان مسلح آتش بس اعلام کرد.

طالبان با نشر خبرنامه‌ای گفته اند که در روزهای اول، دوم و سوم عید سعید فطر (۲۵ تا ۲۷ ماه جوزا) بر علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، عملیات‌های تهاجمی را راه اندازی نمی‌کنند؛ اما بر علیه نیروهای خارجی حملات آنان ادامه خواهد یافت.

در جریان بیش از یک ونیم دهه اخیر، این نخستین بار است که طالبان مسلح و حکومت افغانستان اعلام آتش بس کرده اند.

در خبرنامه‌ آمده است که رهبری طالبان این تصمیم را اتخاذ کرده اند تا مردم روزهای عید را با آرامش تجلیل کنند.

بربنیاد این خبرنامه، رهبران طالبان از کمیسیون نظامی این گروه خواسته تا در مورد آن عده از زندانی‌های که تعهد کرده اند پس از این، علیه این گروه فعالیت نمی‌کنند، برای شان معلومات دهند "تا با این اطلاعات رهبران در مورد رهایی این افراد تصمیم بگیرند".

در خبرنامه آمده است، برای اعضای گروه طالبان رهنمایی شده که در روزهای عید برای محبوسین جنگی و جنایی این گروه زمینۀ تجلیل از عید، را فراهم کنند و در صورت امکان زمینه ملاقات آنان را با خانواده‌های شان مساعد نمایند.

براساس این خبرنامه، رهبران طالبان از جنگجویان این گروه خواسته تا در گردهمایی‌ها و مکان‌های مردم ملکی که در آنجا، امکان بمباردمان وجود دارد، برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی، اشتراک نکنند.

حضرت عمر زاخیلوال، سفیر افغانستان در پاکستان، این اقدام طالبان را ستایش کرده و آنرا برای تأمین صلح امیدوار کننده خوانده است.

پیش از این، رئیس جمهور غنی به گونۀ یک طرفه با گروه طالبان اعلام آتش بس کرده بود از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان خواسته بود که از حملات تهاجمی علیه طالبان خودداری نمایند؛ اما آقای غنی گفته بود که در برابر القاعده، داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بین المللی عملیات‌ها ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG