لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان غزنی: طالبان مدارس دینی دختران را مسدود کرده اند


باشندگان وبرخی از اعضای شورای ولایتی غزنی می‌گویند که دریک هفته ی اخیر دست کم ۲۰ مدرسۀ دینی دراین ولایت از اثر تهدیدات طالبان ، مسدود شده است.

طالبان تا کنون درپیوند به بسته شدن این مدارس دینی ابراز نظر نکرده اند.

گروه طالبان درولایت غزنی با تهدیدات پی‌هم و نشرهشداریه ها دریک هفته اخیر، بیش از ۲۰مدرسه غیر رسمی بانوان را دراین ولایت مسدود کرده اند.

در این مدارس دینی که ریاست معارف میگوید ثبت و راجستر نیست، توسط مردم محل ایجاد شده و در آن معمولاً بانوان مصروف آموزش دروس اسلامی، قرآن و تفسیر بودند.

هراس از مسدود شدن مکاتب دختران

برخی از باشندگان غزنی ودختران دانش آموز با اظهار نگرانی از این اقدام طالبان می‌گویند که درصورت بی توجهی دولت به این اقدامات گروه طالبان، درآینده ی نه چندان دور، حتی ممکن است این گروه محدودیت هایی را برمکاتب دختران نیز وضع کند.

خالق‌داد اکبری، رئیس شورای ولایتی غزنی می‌گوید که طالبان در مرکز شهر، نیز شماری از مدارس دینی بانوان را مسدود کرده اند.

آقای اکبری افزود:" فقط مکاتبی که درقریه جات مختلف ودرحومه های شهر غزنی هستند به دستور طالبان بسته شده اند و این بسیار جای نگرانی است ودراین قسمت اگر ما یک توجه عمده وبنیادی نداشته باشیم بر روحیه مردم بسیار تأثیرات منفی دارد".

درسال های اخیر، مدارس دینی در بیشتر ولایات افغانستان رشد چشم‌گیری داشته است. باشندگان غزنی می‌گویند که علاقه‌مندی بانوان در سال های اخیر به آموختن درس‌های دینی نیز افزایش یافته است.

برخی از دانش آموزان مدارس دینی درغزنی می‌گویند که آنان هنوز علت مسدود شدن این مدارس را نمی‌دانند اما ازدولت میخواهند که هرچه زودتر در بازگشایی این مدارس اقدام کند.

زحل یکی از دانش آموزان مدرسه دینی مرکز غزنی گفت:" مدارس ما مسدود شده، ما درآنجا قرآن شریف، تفسیرقرآن شریف وبعضی مضامین دینی را می خواندیم وتقریبآ دو روز میشه که مدارس ما بند شده است، این معلوم نیست که از طرف کی بند شده اما گفته میشه که از طرف طالبان بند شده است".

مسئوولان برخی از مدارس دینی در غزنی که نمی‌خواهند از آنان نامِ برده شود می‌گویند که از هفته گذشته بدینسو طالبان بارها آنان را تهدید کرده و گفته اند که مدارس را مسدود کنند.

اما گروه طالبان تا کنون دراین مورد به رسانه ها اظهار نظر نکرده است.

تدابیر امنیتی

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه ولایت غزنی می‌گوید که تا هنوز در زمینه ای مسدود شدن مدارس دینی ازسوی طالبان، خبری دریافت نکرده است.

جنرال امرخیل به باشندگان شهرغزنی اطمینان داد که پولیس ملی دراین ولایت ازهیچ نوع تلاشی درزمینه تأمین امنیت مراکزآموزشی دریغ نخواهد کرد:" اشخاص وافرادی است که شاید در برخی خانه ها، مدرسه ساخته باشند اما هیج مکتب ومدرسه رسمی دراین ولایت مسدود نشده وتا هنوز هیچ کسی برای ما راپور نداده وهمچنان شکایت نکرده است".

غزنی از ولایات نا امن افغانستان است که گروه های هراس‌افگن به شمول مرکزشهر در شماری ازولسوالی های آن حضور گسترده دارند.

با مسدود شدن این مدارس دینی غیر رسمی بانوان درغزنی، اکنون نگرانی دختران دانش آموز ازمسدود شدن مکاتب دخترانه نیز شدت یافته است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG