لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسیر ۳ ولسوالی دایکندی را با قندهار مسدود کرد


ولایت دایکندی در مرکز افغانستان جوار ولایات نا امن جنوبی قرار دارد که بالای امنیت این ولایت نیز تاثیر گذاشته است
ولایت دایکندی در مرکز افغانستان جوار ولایات نا امن جنوبی قرار دارد که بالای امنیت این ولایت نیز تاثیر گذاشته است

باشندگان ولسوالی های خدیر، کجران وکیتی ولایت دایکندی می گویند که از دو ماه به اینسو طالبان مسلح، مسیر این سه ولسوالی را با چند ولایت دیگر، مسدود کرده است.

آنان می گویند که راه های مواصلاتی این سه ولسوالی ازمسیر ولسوالی های چهارچینه ارزگان و ولسوالی بغران ولایت هلمند توسط طالبان مسلح ماینگذاری شده است.

باشندگان این ولسوالی ها شاکی اند که بامسدود شدن راه های مواصلاتی، قیمت های مواد غذایی، بیست درصد افزایش یافته است.

شماری ازاعضای شورای ولایتی این ولایت نیز می گویند که دستکم چهارصد هزار نفر به دلیل مسدود بودن مسیرهای مواصلاتی شان ازطریق چهارچینه اروزگان به قندهار و ولسوالی باغران ونامیش به شهرلشکرگاه، هلمند دچار کمبود مواد غذایی اند.

ابراهیم رحمانی بلوچ عضو شورای ولایتی دایکندی دراین باره به رادیو آشنا صدای امریکا گفت:" بر علاوه راه های سه ولسوالی ولایت دایکندی، راه های مواصلاتی پسابند ولایت غور و ولسوالی ناوه میش ولایت هلمند از مسیر ولسوالی باغران ولایت هلمند به سمت مرکز هلمند – شهر لکرگاه وشهرقندهار توسط طالبان این ولسوالی از نمیه دوم ماه مبارک رمضان تا کنون مسدود شده است ودولت هیچ اقدامی انجام نداده است".

به گفته ای این عضو شورای ولایتی دایکندی بیشتر از دو ماه می شود که حتی یک موتر مواد غذایی هب دلیل مسدود بودن راه، از قندهار وارد دایکندی نشده است.

باشندگان دایکندی می گویند که کوتاه ترین مسیر اکمالات برای کالا ومواد غدایی ولسوالی های خدیر، کجران وکیتی ولایت دایکندی، مسیر چهارچینه ارزگان بوده که دکانداران ازولایات قندهار وهلمند آنرا وارد این ولایت می کنند. اما با مسدود شدن این مسیر توسط طالبان، قیمت فی کیلو مواد غذایی بیست افغانی افزایش یافته است.

ضامین پویا ولسوال ولسوالی کجران ولایت دایکندی می گوید که این موضوع، مشکل جدی را برای مردم پنج ولسوالی دایکندی ایجاد کرده است.

آقای پویا گفت:" یک سیر مواد غذایی از مسیر چهارچینه ارزگان به دایکندی بیست افغانی کرایه بالا می کند اما ازمسیربامیان، غزنی ومیدان وردک یک صدوبیست افغانی کرایه می خورد که هیچ باشنده این ولسوالی ها توان خرید آنرا ندارند".

باشندگان این ولسوالی ها به دولت هشدار می دهند که درصورت بی توجهی ومسدود ماندن بیش ازحد مسیرقندهار ازطریق ارزگان وهلمند به دایکندی فاجعه انسانی دراین ولسوالی ها رخ خواهد داد.

مرتضی عالمی زاده ولسوال ولسوالی کیتی ولایت دایکندی دراین باره گفت:" بیش از ده موتر حامل مواد غذایی که ازمسیر شهر لشکرگاه هلمند وارد این سه ولسوالی می شد درساحه ولسوالی باغران هلمند ازدو ماه بدینسو توسط طالبان توقف داده شده است".

ولسوالی باغران هلمند که هم مرز با ولسوالی کجران وچهارجینه ولایت ارزگان است درطی ده سال اخیر تحت کنترول طالبان قرار دارد.

مسئولین محلی ولایت دایکندی می گویند که تلاش ها جهت بازگشایی راه های مواصلاتی این ولسوالی ها به قندهار وهلمند جریان دارد.

معصومه مرادی والی دایکندی دراین باره به صدای امریکا گفت:" مسدود بودن راه های مواصلاتی ولسوالی های کجران، خدیر وکیتی برای ما صد درصد نگران کننده است ومااین مشکل را به مرکز اطلاع داده ایم وهمچنان تلاش ها جریان دارد تا ازطریق متنفذین ولایت ارزگان وهلمند آنرا حل نماییم زیرا مسئولیت تأمین امنیت این مسیر های مواصلاتی مربوط به نیروهای امنیتی ارزگان وهلمند می شود".

این درحالیست که شماری از باشندگان ولسوالی های اشترلی وخدیر ولایت دایکندی از افزایش افراد مسلح غیرمسئول نیز اظهار نگرانی می کنند.

به گفته ای آنان درهفته گذشته افراد مسلح غیر مسئول، دریک درگیری با نیروهای امنیتی این ولایت دوپولیس را زخمی کرد وبیست وسه پولیس دیگر را به گروگان گرفته بود.

والی دایکندی با تأیید این درگیری گفت که اکنون بیست وسه پولیس از نزد افراد مسلح غیر مسئول رها شده و تلاش جهت دستگیری این افراد مسلح غیر مسئول جریان دارد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG