لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش: دختران برخی سران طالبان در کشورهای خارجی سرگرم تحصیل اند


یافته های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که دختران رهبران طالبان در مراکز آموزشی کشورهای خارجی سرگرم فراگیری تحصیل اند، حالانکه در نزدیک به شش ماه که از تسلط این گروه بر افغانستان می‌گذرد، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران افغان مسدود مانده است.

روزنامه بریتانیایی دیلی میل به نقل از گزارشی که توسط شبکه تحلیلگران افغانستان تهیه شده، نوشته است که دختران رهبران ارشد طالبان همین اکنون در مکتب‌ها و پوهنتون‌های قطر و پاکستان درس می‌خوانند.

در گزارش آمده است که اکثر رهبران طالبان که در قطر مستقر اند، پسران و دختران شان را برای کسب تحصیل شامل مکتب و پوهنتون کرده اند. به نقل از این گزارش، دختر یکی از اعضای ارشد طالبان که قبلاً عضو رهبری شورای کویته بود و اکنون سرپرست یکی از وزارت‌های طالبان است، در یک دانشگاه در قطر مصروف تحصیل در رشته طب است.

شبکۀ تحلیلگران افغان برای تهیۀ این گزارش با ۳۰ نفر، به شمول نه مقام ارشد طالبان مصاحبه کرده است.

یک مقام طالبان مستقر در قطر که عضو تیم مذاکره کنندۀ آن گروه نیز است، گفته است که یک دخترش در سال ۲۰۲۰ از مکتب دولتی قطر فارغ شد و یک دختر دیگرش اکنون به مکتب می‌رود. او گفته است که سه سال نخست فرزندانش مکتب نمی‌رفتند، اما در سال چهارم بنا به تقاضای فرزندانش، سه پسر و دو دخترش را به مکتب شامل کرد.

گروه طالبان تا اکنون به گونه رسمی مانع رفتن دختران به پوهنتون‌های دولتی افغانستان نشده است، اما مقام های وزارت تحصیلات عالی طالبان به خبرگزاری رویترز گفته اند که دختران به شرطی که از پسران جدا باشند، اجازه حضور در صنوف درسی را خواهند داشت.

بر اساس گزارش شبکه تحلیلگران افغانستان، دختران و پسران برخی مقام های طالبان در قطر، در مکتب های خصوصی پاکستان درس می‌خوانند - مکتب هایی که در آن نصاب تعلیمی پاکستانی به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

یک مقام دیگر طالبان در قطر به شبکه تحلیلگران افغانستان گفته است که طالبان مستقر در قطر و خانواده‌های آنان، مشتاق آموزش و تحصیلات عصری اند و هیچ مخالفتی با آموزش و تحصیل دختران ندارند.

برخی از اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر که اکنون به کابل آمده اند، به تهیه کنندگان این گزارش گفته اند که تا هنوز خانواده‌های شان را به افغانستان نیاورده اند، صرف به این دلیل که در دروس و تحصیلات فرزندان شان سکتگی وارد نشود.

در این گزارش آمده است که حتا برخی مقام‌های طالبان مخفیانه دختران شان را در مکتب‌ها و پوهنتون‌های افغانستان شامل کرده و برخی دیگر آنان مکتب‌ها، مدرسه‌ها و پوهنتون‌های خصوصی در پاکستان دارند که در آن به دختران اجازۀ شمولیت داده می‌شود.

با اینحال، گروه طالبان حدود یک و نیم ماه پیش اعلام کرد که در آغاز سال جدید خورشیدی، مکتب‌ها به روی تمام دختران در سراسر افغانستان باز خواهد شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان به تاریخ ۲۵ نومبر (پنجم قوس) در همایشی از تلاش‌ها برای ایجاد میکانیزم آموزشی دختران خبر داد که به گفتۀ وی با اصول اسلامی و ملی مطابقت داشته باشد.

XS
SM
MD
LG