لینک های دسترسی

Breaking News

حمایت طالبان از آغاز کار عملی پروژه تاپی در افغانستان


لولۀ تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد.
لولۀ تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد.

در حالی که قرار است کار عملی پروژۀ لوله گاز تاپی در مراسمی امروز جمعه با حضور مقام‌های ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، آغاز گردد، طالبان از آغاز کار عملی این پروژه در افغانستان، اعلام حمایت کردند.

طالبان با نشر خبرنامه‌ای، وصل لولۀ گاز ترکمنستان را ا ز طریق افغانستان به پاکستان و هند ابتکار این گروه خوانده و گفته اند که در مناطق تحت تصرف خویش برای اعمار این لوله، امنیت را تأمین می‌کنند.

قاری محمد یوسف، سخنگوی گروه طالبان با ارسال این خبرنامه به رسانه‌ها، گفته است که امتیاز پروژه تاپی به گروه طالبان برمی‌گردد و در این مورد "اسناد و توافقات" وجود دارد.

در اعلامیۀ طالبان آمده است "امارت اسلامی به این پروژه به عنوان یک عنصر مهم زیربنای اقتصادی در کشور می‌بیند و به گونۀ اصولی افتتاح کار عملی آنرا یک نویدی خوب برای افغان‌ها می‌داند. امارت اسلامی در ساحات تحت کنترول خود برای عملی شدن پروژۀ یاد شده، همکاری خویش را اعلام می‌کند".

طالبان در این اعلامیه از تأخیر در کار استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر یاد کرده و مسؤول آن نیروهای امریکایی مقیم افغانستان را دانسته اند.

طالبان از ترکمنستان، پاکستان و هندوستان خواسته اند که قبل از آغاز کار عملی پروژه تاپی، ضمانت‌های بین المللی را برای تخریب نکردن این پروژه بگیرند.

پیش از این گروه طالبان به رهبری ملارسول، از آغاز کار عملی پروژه تاپی حمایت خویش را اعلام کرده بودند.

لولۀ تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از داخل افغانستان می‌گذرد و هزینۀ مجموعی این پروژه پنج میلیارد دالر تخمین شده است.

کار عملی پروژه تاپی در افغانستان امروز جمعه (۴ حوت) در ولایت هرات با حضور رئیس جمهورغنی، مقام‌های ترکمنستان، هند و پاکستان آغاز می‌گردد.

این در حالیست که صبح امروز، پایان کار لولۀ گاز تاپی در خاک ترکمنستان در یک مراسم با حضور رؤسای جمهور افغانستان و ترکمنستان، صدراعظم پاکستان و وزیرخارجۀ هند در منطقۀ سرحدی ترکمنستان موسوم به "سلیم چشمه" رسمأ اعلام گردید.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی‌ش گفت "سیاست افغانستان، سیاست وصل است نه جدایی و امروز بعد از یک قرن جدایی، آسیایی جنوبی به آسیایی مرکزی از طریق افغانستان وصل می‌شود".

آغاز کار پروژه تاپی در افغانستان، قرار است امروز جمعه، در تالار مولانا در شهر هرات، با حضور مقام‌های چهار کشور، رسمأ افتتاح شود.

XS
SM
MD
LG