لینک های دسترسی

Breaking News

ایران برای طالبان در فراه پایگاه می سازد؟


شاه جهان والی فراه می گوید مشاوران سپاه قدس ایران در ولسوالی های پشت کوه و گلستان آن ولایت حضور دارند.
شاه جهان والی فراه می گوید مشاوران سپاه قدس ایران در ولسوالی های پشت کوه و گلستان آن ولایت حضور دارند.

مقام های افغان می گویند که ایران با تمویل و تجهیز طالبان در ولایت فراه ؛ در تلاش ایجاد یک پایگاه دایمی برای آن گروه در ولسوالی مرزی "پشت کوه" فراه است.

دادالله قانع عضو شورای ولایتی فراه می گوید که ایران با فرستادن سلاح های مدرن ساخت روسیه به گروه طالبان و مشوره دهی به آنان، در تلاش نا امن ساختن آن ولایت و تخریب بند آبگردان "بخش آباد" فراه است.

آقای قانع به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که حلقات وابسته به کشور ایران با استفاده از سرحدات باز دو ولسوالی پشت کوه و اناردره، وارد خاک ولایت فراه شده و ضمن ملاقات با گروه طالبان ، نیازمندی هایشان را تکمیل می‌کنند.

این عضو شورای ولایتی فراه همچنان می گوید که بارها این نگرانی با مقام‌ها در کابل در میان گذاشته شده است، اما به گفتۀ وی تا کنون حتی در شمار قوای امنیتی آن ولایت افزایشی رونما نشده است.

محمد عارف شاه جهان، والی ولایت فراه نیز روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار رادیو آزادی از حضور مشاوران سپاه قدس ایران در ولسوالی های پشت کوه و گلستان آن ولایت و مشوره دهی به طالبان سخن زده بود.

والی فراه ادعا کرده بود که ایران در آن کشور، حتی به سران طالبان، خانه و امکانات فراهم کرده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه نیز با تایید این موضوع گفت که معلومات را در این مورد از مسوولان کشفی و باشنده گان محل در ولسوالی های سرحدی این ولایت با ایران به دست آورده اند.

سخنگوی والی فراه همچنان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت که مقام های ایرانی در برخی مناطق سرحدی، با دادن پول نقد و وعدۀ اقامت این کشور به باشنده گان ولایت فراه، خواهان حضور جوانان شان در صفوف مخالفین مسلح حکومت افغانستان اند.

قونسلگری ایران در ولایت هرات حاضر نشد که در مورد این اتهامات صحبت کند.

ولایت فراه ۲۹۰ کیلومتر سرحد مشترک با ایران دارد که قسمت های زیادی از آن در کنترول مرزبانان افغان نیست.

پیش از این نیز رئیس و اعضای شورای ولایتی غور ادعا کرده بودند که مقام های ایرانی با تمویل و تجهیز طالبان در جنگ ولسوالی تیوره، در تلاش ایجاد یک دهلیز برای گسترش نا امنی ها از جنوب به شمال افغانستان اند.

اعضای شورای ولایتی غور گفته بودند که یکی از اهداف مقام های ایرانی از این کار، تخریب بندهای آبگردان سلما در ولایت هرات و جلوگیری از کار ساخت بند پوزلیچ در ولایت غور است.

موضوعی که با واکنش مقام های ایرانی در غرب افغانستان روبرو شد و با نشر خبرنامه ای، این گفته ها را یک ادعا برای برهم زدن روابط دوستانه دو کشور عنوان کردند.

XS
SM
MD
LG