لینک های دسترسی

Breaking News

باشندگان محل: تلفات ناشی از سیلاب‌ها در افغانستان، بیشتر از آماری است که طالبان ارایه کرده اند


جاری شدن سیلاب ها در سه روز اخیر در پنج ولایت ولایت افغانستان، تلفات و خسارات سنگین مالی را در حالی به بار آورده که حکومت طالبان تا اکنون تعداد دقیق تلفات و خسارات ناشی از این سیلاب ها را ارایه نکرده است.

سیلاب ها در ولایت های بغلان، غور، بدخشان، فاریاب و تخار باعث تخریب قریه ها شد و ولایت بغلان، بیشترین صدمه را در این واقعه طبیعی دیده است.

حکومت طالبان، تعداد تلفات ناشی از این سیلاب ها را تا اکنون ۳۱۵ نفر و تعداد مجروحین را ۱۶۳۰ نفر گزارش داده است.

وزارت مهاجرین و عودت کننده گان حکومت طالبان در یک اعلامیه نوشته است که تنها در ولایت بغلان، بیش از ۲۶۰۰ خانه تخریب شده و هزاران راس مواشی نیز تلف شده است.

اما عبدالفتاح جواد، رییس بنیاد خیریه احساس، که در بغلان بسر می‌برد، به صدای امریکا گفت که تعداد تلفات ناشی از این سیلاب بیش از ۳۰۰ نفر است.

او گفت که "تعداد زیادی بر اثر این سیلاب ها مفقود شدند که این میتواند تعداد تلفات را، بسا بیشتر از آنچه که طالبان تایید کردند، بالا ببرد."

جواد افزود که "مردم همه چیز را از دست دادند، نه غذا دارند و نه خانه و آنها در انتظار امداد و یا انتقال از این منطقه هستند و تا حال کمکی، به جز اندکی مواد غذایی که بسیار کم است، به محل نرسیده است."

عبدالله میاخیل ،خبرنگار و فعال مدنی، نیز در صحبتی با صدای امریکا، تعداد تلفات ناشی از این سیلاب ها را بالاتر از تعدادی خواند که توسط حکومت طالبان تایید شده است.

میاخیل گفت که او درک نمی‌کند که "چرا حکومت طالبان، تعداد تلفات را که در بخش امدادرسانی و کمک های جهان به افغانستان، بی نهایت مهم است، کم گزارش داده است."

واکنش بین المللی و آغاز روند امداد رسانی

سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا و کشور های منطقه و جهان بشمول بریتانیا، امارات متحدهٔ عرب، ترکیه، قطر، ایران، پاکستان و دیگر نهادها و کشور ها، در اعلامیه های، تاسف خود را از وقوع سیلاب های اخیر، به خصوص در بغلان، ابراز داشته و با مردم افغانستان، همدردی کردند.

انتونیو گوترش، منشی عمومی ملل متحد، در صفحه ملل متحد، در اعلامیه‌ای همزمان با همدردی با قربانیان گفته است که وی از وقوع این واقعه، اندوهگین شده و این سازمان برای کمک به آسیب دیده گان، مصروف هماهنگی تلاش‌ها با مقام های طالبان است.

سازمان همکاری‌ اسلامی، در یک اعلامیه مطبوعاتی، از کشور های عضو این سازمان و دیگر نهاد های امداد رسان خواست تا هر چه زودتر به مردم آسیب دیده در این سیلاب ها در افغانستان، کمک کنند.

اتحادیۀ اروپا، روز یکشنبه ۱۲ می (۲۳ ثور) گفت که یک طیارۀ حامل ۹۷ نفر کمک‌های حیاتی بشری به کابل رسیده است.

یانیز لیناریچ، کمیشنر اتحادیۀ اروپا برای مدیریت بحران، در شبکۀ ایکس نگاشت که این طیاره در حالی به کابل رسید که شرکای بشری اتحادیه اروپا، در حال رسیدگی به بحران بشری ناشی از سیلاب ها در افغانستان هستند.

سازمان جهانی صحت، در یک اعلامیه، گفت که هفت نفر تجهیزات صحی و دوا را به افغانستان ارسال کرده است.

داکتر ضیاالدین حیدری ، رییس شفاخانه بغلان مرکزی، به صدای امریکا گفت که "بخشی از دوا و بسته های اضطراری صحی سازمان جهانی صحت و سره میاشت به شفاخانه بغلان مرکزی رسیده" و از انجا به شفاخانه های دیگر انتقال داده شده است.

برنامه جهانی غذا، از مسدود شدن جاده‌ها در اثر سرازیر شدن سیلاب ها، ابراز نگرانی کرده، اما گفته است که می‌کوشد مواد غذایی را به آسیب دیده گان برساند.

یونیسف، صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، نیز در یک اعلامیهٔ مطبوعاتی از ارسال ۴۵۰ بسته کمکی به خانواده‌ها، ۵۰۰ بسته بهداشتی و دیگر امداد‌ها، به شمول "یک تیم سیار بهداشت و تغذیه تحت حمایت یونیسف" به افغانستان، خبر داد و گفت که تیم های یونیسف برای کمک به انجام ارزیابی های بیشتر، هم اکنون در محل هستند.

افغانستان در حالی با بحران بشری ناشی از یک آفت طبیعی مواجه شده است که بنیاد های خیریه و امدادرسان، به شمول ملل متحد، با کمبود بی سابقه بودجه در عرصه کمک رسانی به کشور های مختلف مواجه اند.

سپی آذربایجانی مقدم، کارشناس بخش انکشاف و کمک های بشری ملل متحد، به صدای امریکا گفت که اقتصاد افغانستان با بحرانی مواجه است که با "بالا بودن سطح بیکاری" فاجعه زا شده است.

او گفته است که " اکنون به طور بی سابقه‌ای کمک های مالی و بشری به افغانستان کاهش یافته و اکثرنهاد های بشری برنامه های خود را به دلیل کمبود بودجه تغییر داده و کم کرده اند."

مقدم، این کاهش را "یک تهدید" بزرگ به وضعیت بشری افغانستان خواند.

کمبود بودجه در سازمان های بزرگ امدادرسان مانند ملل متحد، روند امدادرسانی به قربانیان واقعات مختلف بشری مانند سیلاب زدگان در افغانستان را نیز کند و بطی می‌سازد.

تلاش‌ها برای رساندن کمک های حیاتی به سیلاب زده گان در حالی در افغانستان آغاز شده است که وزارت انرژی و آب حکومت طالبان، از احتمال باریدن بیشتر باران و جاری شدن سیلاب‌ها در اثر بلند رفتن سطح آب در حوزه های آبی افغانستان در ولایت های بدخشان، تخار، بغلان، پنجشیر، غوربند، کابل، لوگر، میدان وردک، کنر و لغمان هشدار داده است.

نجیب الله سدید، پژوهشگر منابع آب و محیط زیست، به صدای امریکا در مورد تلفات ناشی از این سیلاب ها گفت که حکومت طالبان در عرصه آگاهی رسانی و هشدار دهی به مردم در مورد جاری شدن این سیلاب ها"ضعیف عمل می‌کند."

او گفت که در طرح ها و نقشه های که از مناطق مختلف که در اراضی سیلاب زا قرار دارند، هشدار ها روی جاری شدن سیلاب ها باید شامل گردد اما افزود که "مردم هشدار را به وقت دریافت نمی‌کنند تا محل را تخلیه کنند در حالیکه با رونما شدن احتمال خطر جاری شدن سیلاب ها، این هشدار ها باید لحظه به لحظه پیش از رسیدن سیلاب ها به محل، به مردم داده شود."

در حالیکه روند امدادرسانی حکومت طالبان و بنیاد های امدادرسان به مناطق آسیب دیده از این سیلاب ها، تازه آغاز شده است، نگرانی ها در مورد پیامد این سیلاب‌ها، به شمول گسترش امراض، نیز وجود دارد که عمده ترین دلیل ابتلا به این نوع امراض، آلوده شدن ذخایر آبی و عدم دسترسی مردم به آب آشامیدنی ذکر شده است.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG