لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: حلق آویزشدگان در نورستان جاسوس بودند


شماری از وکلای شورای ولایتی و فعالان در نورستان می گویند که طالبان به دار آویخته شده در آن ولایت به اتهام جاسوسی برای دولت افغانستان از صفوف طالبان اخراج و سپس به این کیفر رسیدند.

پیش از این رسانه ها گزارش دادند که آنان افراد طالبان بودند که به دلیل کوتاهی در اخلال روند انتخابات، یک ماه پیش در ولسوالی کامدیش نورستان از سوی یک گروه نقاب پوش وابسته به لشکر طیبه مستقر در پاکستان، حلق آویز شدند.

مقام ها در نورستان می گویند که افراد نقابدار پس از به دار آویختن طالبان مسلح، که گفته می شود مولوى عبدالستار فرمانده طالبان نیز در میان آنان بود، از ولسوالى کامديش به آنسوى خط ديورند فرار کردند.

عبدالباقى نورستانى، قوماندان امنيه ولايت نورستان به راديو آشنا گفت که "مولوى عبدالستار يکى از قوماندانان برجسته طالبان امارت" در نورستان بود که در جاسازى ماين هاى کنار جاده و چندين حمله مرگبار بر قواى افغان در کامديش دست داشت.

قوماندان امنيه نورستان مى افزايد که نقاب پوشان در گروه های ۵ تا ۱۰ و حتا ۱۵ نفری گاهگاهی در مربوطات آن ولایت ظاهر شده و تنها با اشاره، افهام و تفهیم کرده و هيچگاه حرفی از زبان آنان شنيده نمی شود.

جنرال نورستانى می گويد که پس از به دار آویخته شدن ۱۳ طالب مسلح، تا کنون نقاب پوشان دو باره در نورستان دیده نشده و دیگر فعالیتی در آن ولایت ندارند.

طالب یا جاسوس

مولانا امان الله عنايت الرحمن، معاون شوراى ولايتى نورستان نيز با تایید این رویداد می گويد که افراد به دار آویخته شده طالب بودند، اما او شمار آنان را هفت نفر می گوید.

به گفتۀ معاون شورای ولایتی نورستان چنین گمان می رود که نقاب پوشان از پاکستان وارد کامديش شده باشند و حتا شهروندان کشور های ديگر در میان آنان شامل باشند.

عنايت الرحمن می گوید که نقاب پوشان با مردم عادی کارى ندارند، اما برخی اوقات کردار و اعمال آنان به طالبان نمی ماند و کار های مرموزی را انجام می دهند.

عبدالصبور توحيدى، مسوول نهاد اسلامى رفاه عامه در نورستان می گوید که ۱۲۰ جنگجوی طالب در فهرست سیاه آن گروه درج شده اند که همه به جاسوسی برای دولت و قوای خارجی متهم می باشند.

آقای توحیدی اضافه کرد که از این میان هفت نفر که پيش از اين در صفوف طالبان شامل بودند به دار آويخته شده و ديگران نيز هدف قرار دارند.

طالبان مسلح اعدام شدگان را هفت تن از افراد تربيه شدۀ استخبارات افغانستان عنوان کرده می گویند که نقاب پوشان گروه خاص استخباراتی آن گروه می باشد و برای پاکسازی صفوف" طالبان امارت" فعاليتهاى ويژه را انجام می دهند.

مقامات محلى افغان در ولايت نورستان یک ماه پیش گزارش دادند که يک گروه ۲۰۰ نفرى نقاب پوش از آن سوی خط ديورند وارد آن ولایت شده و در ولسوالى مرزی کامديش به فعاليتهاى مسلحانه آغاز کرده اند.

مقامات در همان زمان نيز گفته بودند که نقاب پوشان فعاليتهاى خاصى را انجام می دهند، با غير نظاميان کارى ندارند وهميشه با طالبان مسلح درگيرمی باشند وجلو فعالیت طالبان صلح دوست را مى گيرند.
XS
SM
MD
LG