لینک های دسترسی

Breaking News

روند صلح افغانستان و دگرگونی رویکرد طالبان


شورای عالی صلح افغانستان می گوید که هرگونه اختلاف نظر میان طالبان در خصوص روند صلح می تواند مذاکرات صلح میان آن گروه و حکومت افغانستان را به چالش بکشد.

در حالیکه برخی رسانه های محلی افغان از بروز اختلاف نظر و تشکیل یک جبهۀ مایل به مذاکره با حکومت افغانستان در درون طالبان گزارش داده است، تحلیلگران می گویند که چنین انکشافی غیر ممکن به نظر رسیده و در موقف طالبان تغیری رونما نشده است.

محمد اسماعیل قاسمیار، عضو و مشاور شورای عالی صلح افغانستان می گوید که آن شورا به روند فراگیر صلح علاقمند است تا در آن همه گروه های مخالف حکومت شامل باشند و پس از هرگونه توافق ممکن، هیچ مخالفتی در آینده وجود نداشته باشد.

وحید مژده، تحلیلگر مسایل سیاسی، انشعاب میان مخالفان حکومت افغانستان را دور از امکان می داند اما می گوید که نحوۀ گشایش دفتر طالبان در قطر با نام "دفتر امارت اسلامی افغانستان" و برافراشته شدن پرچم طالبان بر فراز آن، طرحی برای ایجاد شگاف در درون طالبان بود.

وحید مژده می گوید که ایالات متحده در تلاش است با گام گذاشتن در نقش قدم های اتحاد جماهیر شوروی پیشین از افغانستان بیرون شده و سپس در روند مصالحه میان حکومت و مخالفان مسلح نظام به صفت میانجی عمل کند.

این تحلیلگر افغان می گوید که مشکل بزرگ در مذاکرات صلح همین امر است، زیرا طالبان می خواهند که به عنوان یک طرف درگیر با ایالات متحده وارد مذاکره شوند، نه یک میانجی جنگ.

پیش از این حامدکرزی، رئیس جمهور افغانستان نیز در دیدار با شماری از سران قومی افغان گفته بود که شماری از طالبان با حکومت در تماس شده و آمادگی خود را برای مذاکرات صلح ابراز داشته اند.

علی امیری، استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر امور سیاسی به این باور است که با توجه به ترکیب گروه های مخالف حکومت افغانستان، از همان آغاز گشایش دفتر طالبان در قطر می توان پیشبینی کرد که این حرکت با اختلاف نظر هایی در درون مخالفان مسلح حکومت رئیس جمهور کرزی روبرو خواهد شد.

اما امیری با خوشبینی می گوید که رویداد های اخیر از جمله ارتباطات اخیر تلیفونی رئیس جمهور و وزیر خارجۀ ایالات متحده با رئیس جمهور افغانستان و سفر مقام های امریکایی و بریتانیایی به افغانستان، همه بازگو کنندۀ تحرک شدید دپلوماتیک است که می توان آغاز مذاکرات صلح را در پی آن انتظار داشت.

در همین حال خبرگزاری پژواک بدون ذکر نام از قول مقام های افغان گزارش داده است که چگونگی گشایش دفتر طالبان در قطر که از پیش مخالفت هایی با آن در درون آن گروه وجود داشت، نوعی فضای بی اعتمادی را میان طالبان ایجاد کرده و آنان را وا داشته است تا جبهۀ جدیدی را ایجاد کنند.

بر اساس این گزارش جبهۀ جدید که "فدایی محاذ" نام گذاشته شده است، مخالف مذاکرات مستقیم طالبان با ایالات متحده بوده و مذاکره و مفاهمۀ مستقیم با حکومت افغانستان را ترجیح می دهد.

همچنان از قول ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گزارش آمده است که این خبر را رد کرده و آنرا بخشی از تبلیغات و شایعۀ پراگنی مخالفان طالبان عنوان می کند.

دفتر طالبان در قطر که از گشایش آن نزدیک به دو هفته می گذرد، تا کنون نه مذاکرات مستقیم با ایالات متحده و نه هم با حکومت افغانستان داشته است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG