لینک های دسترسی

Breaking News

راجیو: داعش تهدید مستقیم برای حاکمیت طالبان نیست، جبهۀ مقاومت تهدید عمده است


بیل راجیو، پژوهشگر مسایل دهشت افگنی در بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن دی سی، می‌گوید که گروه دولت اسلامی (داعش) برای طالبان تهدید مستقیم شمرده نمی‌شود، چون به گفته وی، داعش درخاک افغانستان پایگاه ندارد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان در ۱۵ ماه گذشته، شاخهٔ خراسان گروه داعش مسوولیت چندین حملۀ مرگبار به شمول حملهٔ روز دوشنبه بر یک هوتل در شهر کابل را به دوش گرفته است.

اما به باور آقای راجیو، حملات داعش در افغانستان در مقایسه با سال‌های پیش کاهش یافته است. او گفت: "داعش بر قلمرو افغانستان کنترول ندارد که حملات و انتحاری کند. آنان در داخل خاک افغانستان پایگاه و حمایت مردمی ندارند. آنان به عنوان یک گروه دهشت افگن اقدام می‌کنند."

بیشتر از داعش، آقای راجیو "جبهه مقاومت" را به عنوان تهدید عمده در برابر طالبان می‌پندارد.

او گفت که دو دسته گروه‌های دهشت افگن درداخل افغانستان فعالیت دارند، یکی گروه‌هایی مثل تحریک ترکستان شرقی و تحریک طالبان پاکستانی که در کنار طالبان افغان حضور داشته و از سوی طالبان افغان حمایت شده و به آنان پناهگاه داده می‌شود و دوم گروه‌هایی مثل داعش که مخالف طالبان بوده و بر ضد این گروه می‌رزمند.

این کارشناس امریکایی با بیان اینکه فعالیت گروه‌های دهشت افگنی در افغانستان قابل جلوگیری نیست، به صدای امریکا گفت: "گرچه گروه طالبان به گونۀ مستقیم از سوی ایالات متحده در فهرست گروه‌های دهشت افگن قرار نگرفته است، بخشی از این گروه و برخی اعضای آن مانند شبکه حقانی در فهرست افراد یا گروه‌های دهشت افگن قرار دارد. ایالات متحده و غرب و کشور های منطقه و همسایگان افغانستان در اصل از دهشت افگنان می خواهند تا در برابر دهشت افگنان مبارزه کنند. آنها از طالبان می خواهند در برابر داعش مبارزه کنند. این کار بی فایده است به خاطریکه هر کدام برنده شود بازهم دهشت افگن به شمار می‌رود."

این پژوهشگر مسایل دهشت افگنی، تصوری را که طالبان سر انجام با القاعده خواهند جنگید، بعید می‌داند. او گفت: "اگر به یاد داشته باشد، مایک پمپیو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده پس از امضای توافقنامه دوحه گفت که طالبان، القاعده را از بین خواهد برد. اما همچو چیزی اتفاق نیفتاد و طالبان هیچ عملیات ضد دهشت افگنی علیه القاعده انجام ندادند چون طالبان و القاعده متحد یکدیگر اند."

در اگست سال جاری، پس از کشته شد ایمن الظواهری، رهبری شبکهٔ القاعده،‌ در اثر حملهٔ طیارهٔ بی‌سرنشین امریکا در کابل، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا با اطمینان کامل گفت که کشورش هرگز اجازه نخواهد داد که افغانستان "به پناهگاه امن دهشت افگنان" مبدل شود.

مقام‌های وزارت دفاع ایالات متحده همچنان گفته اند که توانایی نظارت بر فعالیت‌های دهشت افگنی در داخل خاک افغانستان را دارند و قادر اند در هر نقطهٔ افغانستان دهشت افگنان را از هوا هدف قرار دهند. اما به باور بیل راجیو توانایی ایالات متحده برای مبارزه با دهشت افگنی در داخل خاک افغانستان بسیار محدود است.

او گفت: "از زمان خروج نیروهای امریکایی [از افغانستان] به این سو، فقط یک حمله در برابر القاعده انجام شد که کشته شدن الظواهری بود. تلاش ها و منابع زیاد برای انجام حملات به مصرف می رسد، اما ما شاهد چیزی دیگری تا کنون نبودیم."

آقای راجیو کشته شدن الظواهری را "کار خوب" می خواند، اما آن را برای جلوگیری فعالیت های القاعده در افغانستان کافی نمی داند.

او گفت: "برای مبارزه با دهشت افگنی، حملات لازم است و باید رهبران القاعده و رهبران گروه‌های دهشت افگن هدف قرار گیرند. اما به نظر من، اقدامات علیه القاعده کافی نبوده و کشته شدن یک رهبر این گروه در طول ۱۶ماه حکومت طالبان کافی نیست."

XS
SM
MD
LG