لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ۱۰۰ غیرنظامی را در سپین بولدک کشته اند - مقام‌ها


جنرال عمر شینواری، سخنگوی قوای مسلح افغانستان می‌گوید که طالبان در ولسوالی سپین بولدک ولایت قندهار، چهارصد غیرنظامی را از منازل شان بیرون کرده و ۱۰۰ تن آنان را به ضرب گلوله کشته اند.

جنرال شینواری روز دوشنبه ۲۶ جولای (چهارم اسد) در یک کنفرانس خبری گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی مشترکاً با لوی سارنوالی افغانستان این قضیه را بررسی می‌کنند.

لوی سارنوالی افغانستان روز یکشنبه اعلام کرد که تحقیقات مشترکی را در این خصوص راه اندازی می‌کند.

در اعلامیه این اداره آمده است: " لوی سارنوالی جمهوری اسلامی افغانستان به ارگان‌های امنیتی - کشفی هدایت صادر نموده است تا در هماهنگی با ریاست سارنوالی مبارزه با جرایم بین‌المللی، این رویداد را در پرتو قوانین نافده کشور به گونه همه‌جانبه بررسی نموده و یافته‌های خویش را غرض تحقیق و تعقیب عدلی و مجازات مرتکبین آن، با این اداره شریک سازد".

لوی سارنوالی افغانستان گفته است که به گلوله بستن صد تن در سپین بولدک ولایت قندهار مطابق به "معاهدات بین‌المللی مصداق بارز جرایم بین‌المللی و مطابق کود جزای افغانستان تحت جرایم نسل‌کشی و جنایت جنگی جرم‌انگاری" شده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز بار دیگر خواستار بررسی موارد نقض حقوق بشری، به ویژه حملات هدفمند بر فعالان مدنی و رسانه‌یی، حمله بر مکان‌های آموزشی و اقلیت‌های قومی و مذهبی شده است.

کمیسیون حقوق بشر گفته که این بررسی باید توسط "تیم متخصص و مستقل محققات سازمان ملل متحد" صورت گیرد.

این درخواست‌ در حالی مطرح می‌شود که وزارت امور خارجه افغانستان خواهان برگزاری "نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر و ارسال هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد به منظور بررسی و پیگیری تخطی و جنایات ضد بشری" در این کشور شده است.

XS
SM
MD
LG