لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ده‌ها مسافر را از مسیر هرات – کندهار ربودند


در پنج سال گذشته این اولین بار است که از مسیر هرات کندهار، مسافرین ربوده می‌شوند.
در پنج سال گذشته این اولین بار است که از مسیر هرات کندهار، مسافرین ربوده می‌شوند.

مقامات ولایتی هلمند می‌گویند که طالبان مسلح حوالی ساعت هفت صبح امروز، در شاهراه هرات – کندهار، در ساحۀ بین ولسوالی‌های گرشک و واشیر ولایت هلمند، دو بس مسافربری و دو موتر تیلری را متوقف ساختند.

طالبان پس از آن، ده‌ها مسافر را از موتر پایین کرده و آنان را در جای نامعلومی با خود برده اند.

مقامات امنیتی نیز ربوده‌شدن ده‌ها مسافر را از شاهراه هرات – کندهار تأیید می‌کنند.

مل‌پاسوال آقا نور کینتوز قوماندان امنیه هلمند این رویداد را تأیید می‌کند؛ اما می‌گوید از جزئیات بیشتر رویداد آگاهی ندارد.

اسماعیل خپلواک قوماندان امنیه گرشک هلمند در تماس تیلفونی از محل رویداد به صدای امریکا می‌گوید که طالبان مسلح هژده مسافر را از بس‌های مسافربری نوع ۳۰۳ و شش تن دیگر را از موترهای تیلری ربوده اند.

خپلواک، ربوده‌شده‌گان را افراد ملکی می‌خواند و می‌گوید که افراد طالبان مسلح بیست تن را به شمول زنان و کودکان پس از آنکه از موتر پایین کردند، آزاد ساختند.

در همین حال عبدالغفور توخی رئیس ترانسپورت ولایت هلمند به صدای امریکا می‌گوید که مخالفین مسلح در آغاز این رویداد در همین مسیر، چهارده موتر را توقف داده بودند؛ اما سپس ده موتر را اجازۀ عبور دادند و راکبین چهار موتر دیگر را ربودند.

طالبان با فرستادن بیانیه‌ای به رسانه‌ها مسؤولیت این رویداد را به عهده گرفته اند. در این بیانیه قاری یوسف احمدی یک سخنگوی طالبان گفته است که امروز آنان در ولسوالی گرشک هلمند ۲۷ مسافر را از سه موتری که به سوی هرات روان بود، پایین کرده اند.

این سخنگوی طالبان افزوده است که به زودی تحقیقات از این مسافرین تکمیل می‌گردد و به آن مسافرانی اجازۀ رفتن داده خواهد شد که با نهادهای امنیتی افغان کار نمی‌کنند.

هرچند ربودن مسافرین از مسیر شاهراه‌ها، در افغانستان تازه‌گی ندارد؛ اما در پنج سال گذشته این اولین بار است که از مسیر هرات – کندهار، مسافرین ربوده می‌شوند.

طالبان به تاریخ 19 جوزا نیز در منطقۀ باغ‌میری کندز یک موتر مسافربری را متوقف ساخته و ۴۷ مسافر آن را ربودند. یک هفته پیشتر از آن نیز از منطقه «شنبه تپه» سه بس مسافربری را متوقف کردند و ۱۷ مسافر را کشتند و شماری را با خود بردند.

روز جمعۀ گذشته صدها تن از اعضای انجمن‌ها، نهادهای مختلف مدنی، برخی نماینده‌گان مردم در شورای ملی و باشنده‌گان ولایات مختلف درپارک شهر نو کابل، گرد هم جمع شدند و در یک همایش اعتراضی برای قربانیان رویدادهای اختطاف در شاهراه‌ها دادخواهی کردند.

در همین حال شورای امنیت ملی افغانستان طرحی را تدوین کرده است تا امنیت مسافرین تأمین گردد و از رویدادهای گروگان‌گیری و آدم‌ربایی جلوگیری شود.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان پیش این گفته است که پس از بروز چند واقعه اختطاف در مسیر شاهراه‌ها شورای امنیت ملی دستور جدید را به نیروهای امنیتی و دفاعی صادر کرده است.

به گفتۀ غورزنگ این دستورالعمل هم اکنون مرعی‌الاجرا است و تمام امکانات را برای نیروهای امنیتی افغان فراهم می‌سازد تا روش تازۀ مخالفین را خنثی سازد.

به باور غورزنگ، گروگان‌گیری طالبان یک تکتیک تازۀ آنان است و از این طریق می‌خواهند که شکست میدان نبرد را جبران کنند.

XS
SM
MD
LG