لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان دریک محکمه صحرایی، شش باشنده غزنی را دره زدند


دره زدن در دوران حاکمیت طالبان یک امر معمول بود
دره زدن در دوران حاکمیت طالبان یک امر معمول بود

قوماندانان محلی طالبان درغزنی، چند تصویر از جریان محاکمۀ این افراد درصفحات شبکه های اجتماعی نشرکرده و هدف شان را اجرای احکام شرعی واصلاح جامعه خوانده اند.

به گفته‌ی برخی از باشندگان محل، طالبان مسلح هر شش باشنده این ولایت را با حضور ده‌ها تن ازباشندگان محل ۲۵ تا ۳۹ دره زده اند.

حسن رضا یوسفی، منشی شورای ولایتی غزنی، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که " طالبان مسلح، حوالی ساعت دوازده چاشت امروز درساحه قره باغی غزنی که درحومه مرکز شهرغزنی قرار دارد، دریک محکمه صحرایی، شش نفر را دره زدند".

آقای یوسفی می‌ افزاید که این عملکرد طالبان درغزنی برای باشندگان این ولایت نگران کننده بوده و سبب ایجاد وحشت بین بسیاری ازباشندگان این ولایت شده است.

باشندگان محل و اعضای شورای ولایتی غزنی به صدای امریکا می‌گویند که قوماندانان محلی طالبان مسلح ابتدا دریک میدان فوتبال درساحه قره باغی، به سخنرانی پرداختند و بعد ازختم سخنرانی‌شان، این شش نفر را دره زدند.

اعضای شورای ولایتی غزنی می‌گویند که در دو سال اخیر، چندین قوماندان محلی طالبان درساحات مختلف این ولایت، متهم به تجاوز جنسی شده اند، اما هیچ‌گاه محکمه طالبان برآنان حکم شرعی صادرنکرده است.

حسن رضایوسفی می‌گوید"ملا ابوس احمد، یکی ازقوماندانان محلی طالبان، چندی قبل درقریه شهزاده گان غزنی بالای یک دخترجوان تجاوز کرد و همچنان ملاعبدالله، یکی ازسرگروپان طالبان، نیز درقریه منگور غزنی بالای یک دخترجوان تجاوز کرد که پس ازمدتی محکمۀ طالبان فیصله کردند که هردو دختربه نکاح این دو سرگروپ طالبان درآید واین مسئله مردم را خیلی نگران ساخته است".

ازسویی هم جنرال امین الله امرخیل، قوماندان امنیه ولایت غزنی، برخی ازقوماندانان طالبان دراین ولایت را به تجاوز جنسی برزنان متهم کرده به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی افغان به زودی پاسخ چنین اعمال طالبان را خواهند داد.

آقای امرخیل می‌افزاید"برخلاف تمام موازین حقوق بشری وشریعت اسلامی، گروه طالبان، همواره دراین ولایت دست به اعمال وحشیانه زده و بین مردم وحشت ایجاد می‌کنند و ما شاهد هستیم که طالبان بارها محاکم صحرایی راه اندازی کرده، مردم را به توپ هشتاد ودو بسته وفیرکرده و همچنان چندین بار درقریه‌جات دور دست، افراد ملکی وبی‌گناه ازسوی طالبان تیرباران شده اند".

قوماندان امنیه ولایت غزنی می‌ افزاید که طالبان باید افراد خود را که متهم به تجاوز جنسی برزنان اند، مورد مجازات قراردهند. اما این گروه با چنین اعمالی می‌خواهند روحیه باشندگان غزنی را تحت تأثیرقرار دهند.

تاکنون گروه طالبان دراین باره به رسانه ها چیزی نگفته اند. در دو سال اخیر، طالبان مسلح بارها با تدویرمحاکم صحرایی دراین ولایت، افراد ملکی را مورد مجازات قرارداده اند. درماه حمل سال گذشته، گروه طالبان دریک محکمه ای صحرایی، سه فرد ملکی را در ولسوالی اندر این ولایت به اتهام دست داشتن به قتل یک زن که داکتر بود، تیرباران کرده بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG