لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: در 'پرتو شریعت' با دنیا 'تعامل' می‌کنم


یگانه تصویر رهبر گروه طالبان که تا حال به دسترس رسانه ها رسیده است
یگانه تصویر رهبر گروه طالبان که تا حال به دسترس رسانه ها رسیده است

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در یک سخنرانی به مناسبت عید قربان گفته است که در" پرتو شریعت با جهان تعامل" می‌کند.

بر اساس معلومات رادیو تلویزیون ملی افغانستان، امروز شنبه نهم جولای (۱۸ سرطان) نماز عید قربان به امامت ملا هبت‌الله آخندزاده در عیدگاه قندهار اقامه شد و او نیز برای مردم سخنرانی کرد.

به گفتۀ این منبع، رهبر طالبان به مردم گفته است که در چارچوب شریعت با جهان تعامل می‌کند و هرگز از احکام شریعت فراتر نخواهد رفت.

همانند گذشته این بار نیز هیچ عکس یا نوار تصویری از سخنرانی رهبر طالبان پخش نشده است.

به گزارش رادیو و تلویزیون ملی افغانستان، او گفته است که نمی‌خواهد با کسی جنگ داشته باشد و هرگونه تماسی در چارچوب شرع خواهد بود.

رهبر طالبان همچنین گفت که اراده و عزم‌اش اجرای قوانین شرعی در افغانستان است و اجازه هیچ اقدام خلاف شرع را نخواهد داد.

این در حالی است که او قبلا گفته بود که حکومت طالبان خواهان روابط "خوب و قوی" با امریکا و جهان است.

ملا هبت‌الله آخندزاده، روز چهارشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) در پیامی به مناسبت فرارسیدن عید قربان بار دیگر به کشورهای همسایه و جهان اطمینان داده است که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه امنیت هیچ کشوری نخواهد شد و از همۀ کشورها نیز خواسته است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

رهبر طالبان گفته است: "ما به شمول امریکا با تمام جهان در یک چوکات، تعامل و تعهدات متقابل، مناسبات دپلوماتیک، اقتصادی و سیاسی حسنه و قوی می‌خواهیم و آن را به خیر تمام جهت‌ها می‌دانیم."

در همین حال، ملا محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان،‌به مناسبت عید قربان در یک سخنرانی در ارگ ریاست جمهوری گفت که می‌خواهند مشکلات اقتصادی افغان‌ها را حل کنند، اما به گفتۀ او "دشمن جنگجوی" ۲۰ سال گذشته نمی‌خواهد که افغان‌ها راحت باشند.

او به طور مشخص به شخص یا کشوری اشاره نکرد، اما افزود که آنها همچنان می‌خواهند علاوه بر تحریم‌های اقتصادی، مشکلات مختلف را برای حکومت طالبان ایجاد کنند.

ملا حسن آخند گفت: "کوشش می‌کنند که هم اکنون هم انواع سختی‌ها، مشکلات، تحریم‌های اقتصادی و انواع سختی‌ها را برسانند، نه دارایی‌های مسلمانان را اجازه می‌دهد که آزاد شود و نه هم به کشوری توسعه‌یافته اجازه می‌دهند که در این کشور سرمایه‌گذاری کند تا با این مردم مظلوم کمک کنند تا یک اندازه اقتصاد شان تقویت شود".

رییس‌الوزرای طالبان گفت که حکومت طالبان به همه اطمینان داده است که در امور داخلی دیگران مداخله نخواهد کرد و مشکلات امنیتی ایجاد نخواهد کرد.

او همچنین از مخالفان مسلح حکومت طالبان خواست که به دستور کسانی که در خارج به سر می‌برند، نجنگند.

این در حالی است که در حدود ده ماه گذشته حکومت طالبان توسط هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

طالبان مدعی اند که تمام شرایط مشروعیت بین‌المللی را برآورده کرده اند، اما جامعه جهانی، از جمله ایالات متحده، از طالبان خواسته است که اگر خواهان به رسمیت شناختن هستند، همه احزاب سیاسی افغانستان، زنان و اقلیت‌های مذهبی و قومی را در حکومت سهیم سازند.

شرط دیگر جامعۀ بین‌المللی به طالبان این است که باید به حقوق بشر به ویژه حق کار و تحصیل برای زنان و دختران احترام بگذارند.

XS
SM
MD
LG