لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: با تطبیق شریعت و تامین عدالت امنیت تحکیم می‌شود


هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در پیامی به مناسبت عید سعید فطر بر تطبیق شریعت اسلامی و تامین عدالت تاکید کرده است تا به باور او، از این طریق امنیت در افغانستان تامین شود.

آخندزاده روز شنبه ششم اپریل (۱۸ حمل) در این پیام که ذبیح‎الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان آن را در ایکس نشر کرد، علاوه بر روابط با کشورهای اسلامی، منطقه و جهان، توصیه‌هایی را برای مسوولین حکومت‌اش جای داده است.

رهبر طالبان گفته است: "امنیت با سخت‌گیری و زیاد بودن تلفات به میان نمی‌آید، بلکه امنیت در اثر تطبیق شریعت و عدالت برقرار می‌گردد و ناامنی زمانی می‌آید که در برابر شریعت مخالفت صورت گیرد، پس اصلاح خود ما ضرور است، زیرا گناه هر مسوول و فرد تاثیر منفی بالای نظام دارد."

آخندزاده به مسوولین حکومت‌اش توصیه کرده است که اختلافات درونی را کنار بگذارند، در کارهای محولۀ شان در وزارت‌ها و ادارات غفلت نکنند و با مردم روابط نیک داشته باشند، زیرا به گفته او، زورگویی سبب "نفرت" مردم و تشویق، منجر به "دوستی و اخلاص" مردم با مسوولین می‌شود.

در این پیام خطاب به مسوولین حکومتی طالبان آمده است: "هیچ کسی باید به ناحق آزار نبیند، اگر کسی زندانی می‌شود، باید از وی احوال‌گیری صورت گیرد که کسی از وی بیجا شکایت نکرده باشد و یا به جرم اندک تکلیف بیشتر برایش نرسد، پس احتیاط کنید که به گونه ناحق از شما آزار نبیند."

رهبر طالبان تاکید کرده استکه در حکومت وی، تبعیض و تفرقه جایی ندارد، بلکه بر اساس پرهیزگاری، شایستگی و امانت‌داری عملکرد مسوولین سنجش می‌شود.

این در حالی است که اخیراً در گزارش‌های نهادهای بین‌المللی حقوق بشر از جمله سازمان ملل، بدرفتاری مقامات حکومت طالبان با مخالفان این حکومت و شکنجه و زندانی شدن آنان انعکاس یافته و در عین حال، نهادهای حقوق بشری نیز از تلفات غیرنظامیان بی‌گناه در عملیات نیروهای امنیتی طالبان گزارش داده اند.

همچنان هبت‌الله آخندزاده بر آموزش علوم عصری در کنار علوم دینی تاکید کرده، اما هیچ اشاره‌ای به آموزش و تحصیل زنان و دختران نکرده است.

این در حالی است که بر اساس دستور رهبر طالبان، دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند.

همچنان حکومت این گروه در اواخر ماه دسمبر ۲۰۲۲ دروازه‌های دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را به روی دختران و زنان بست.

روابط با جهان

رهبر طالبان در بخشی از پیام عیدی‌اش به روابط با کشورهای منطقه، جهان و اسلامی اشاره کرده و گفته است که حکومت وی خواهان روابط نیک بر اساس احترام متقابل با همه است.

هبت‌الله آخندزاده با تاکید بر اینکه همۀ جهت‌ها نیز به این ارادۀ حکومت طالبان شک نکنند، گفته است: "قول و تعهد ما تعهد است و از آنان نیز توقوع توجه به حریم، منافع و عزت افغانستان را داریم و می‌خواهیم که روابط نیک را با ما در پیش گیرند".

رهبر طالبان گفته است که روابط با کشورهای منطقه بر بنیاد رویکرد اسلامی و در چوکات "سیاست متوازن و اقتصاد محور" به پیش می‌رود و این کشورها نیز با استفاده از امنیت، ثبات و پیشرفت افغانستان، روابط شان را با حکومت طالبان گسترش دهند تا "فضای اعتماد" ایجاد شود.

حکومت طالبان که در اگست ۲۰۲۱ میلادی دوباره حاکم شد، تا اکنون توسط هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، اما برخی تعاملاتی جهت کمک‌های بشری به مردم افغانستان با طالبان وجود دارد.

گروه

XS
SM
MD
LG