لینک های دسترسی

Breaking News

مقام طالبان کرزی، عبدالله و مسلمیار را 'مجرمین بزرگ' خواند


محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان گفته است که حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، رییس پیشین شورای عالی مصالحۀ ملی و فضل هادی مسلمیار، رییس پیشین مجلس سنای افغانستان "مجرمین بزرگی" اند که به گفتۀ وی عفو شده و از آنان محافظت می‌شود.

آقای حنفی که روز سه شنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) به ولایت بلخ سفر کرده بود در سخنرانی در مراسمی گفت: "کسی مجرم بزرگتر از کرزی است؟ مجرم بزرگتر از داکتر عبدالله کسی بود؟ امارت اسلامی از آنان حفاظت می‌کند، از دیگران نمی‌کند؟ مجرمی بزرگتر از مسلمیار وجود دارد؟ تمام سوانح آنان به ما معلوم است."

در ویدیوی این مراسم که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شده است، سرپرست وزارت امر به معروف طالبان با اشاره به جایدادها و سرمایه‌های مقام‌های حکومت پیشین افغانستان در داخل و خارج گفت: "کارنامۀ آنان را بخوانید که ببینید که این سرمایه‌های بزرگ را از کجا کردند؟ با آنان حساب می‌شود. الله با آنان حساب می‌کند و انشاالله مجاهدین با آنان حساب می‌کند."

این نخستین باری است که یک مقام طالبان رییس جمهور پیشین افغانستان، داکتر عبدالله عبدالله و فضل هادی مسلمیار را با چنین اوصافی یاد می‌کند؛ سه مقام پیشین افغانستان که پس از فروپاشی حکومت پیشین در کابل مانده، کماکان به فعالیت‌های سیاسی ادامه داده و هر از گاهی تصاویری از دیدارهای شان را با برخی مقام‌های خارجی در فیسبوک نشر می‌کنند.

تا کنون آقای کرزی، عبدالله عبدالله و آقای مسلمیار در مورد این گفته‌های سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان واکنشی نشان نداده اند.

حامد کرزی چندی پیش در مصاحبه با صدای امریکا گفت که طالبان باید نخست برای حکومتداری خویش اساساتی را ایجاد کنند که در آن، اساس نخست، مشروعیت ملی باشد و این مشروعیت یا از طریق انتخابات و یا هم با در نظر داشت وضعیت فعلی در افغانستان، از طریق لویه جرگه به میان آمده می‌تواند.

ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع کابینۀ طالبان به جنگجویان این گروه هشدار داد که با مردم بدرفتاری نکنند. او در یک پیام صوتی گفته بود که فرمان عفو عمومی است به گفتۀ وی "هیچ کسی حق ندارد که این تعهد را زیر پا کرده و بر خلاف این فرمان انتقام شخصی خود را بگیرد."

XS
SM
MD
LG