لینک های دسترسی

Breaking News

مولوی هبت‌الله: رهرو ملا عمر و ملا منصور ام


مولوی هبت‌الله در پیام خود تأکید کرده است که قدرت انحصار نمی‌طلبد.
مولوی هبت‌الله در پیام خود تأکید کرده است که قدرت انحصار نمی‌طلبد.

رهبر جدید طالبان در پیامی که به مناسبت عید سعید فطر صادر کرده و از طریق ذبیح‌الله مجاهد از سخنگویان این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده، گفته است که مرگ دو رهبر پیشین این گروه، طالبان را ضعیف نساخته؛ بلکه هنوز هم آنان دارای تشکیلات وسیع و منظم اند.

مولوی هبت‌الله آخوندزاده در این پیام، تعهد کرده است که راه رهبران پیشین خود را تعقیب و باورهای آنان را باور خواهد کرد.

مولوی هبت‌الله آخوندزاده که از سوی برخی بزرگان و قوماندانان طالبان، ماه گذشته به حیث رهبر جدید این گروه گماشته شد، در اولین پیام خود به حل مسالمت‌آمیز مشکل افغانستان، اشاره نکرده است.

رهبر طالبان، برای خروج نظامیان خارجی از افغانستان که او از آن ختم اشغال یاد کرده، جهاد را فرض دانسته و گفته است که این گروه در کنار تداوم راه نظامی، به تلاش‌های سیاسی خود نیز برای پایان دادن به اشغال افغانستان، ادامه می‌دهد.

او گفته است "امارت اسلامی افغانستان برای ختم اشغال، برای یک کشور متحد و مستقل و به میان آمدن یک نظامی اسلامی، راهکار واضح سیاسی نیز دارد که آن هم از سوی دفتر سیاسی امارت اسلامی به جهان و کشورها روشن شده و همان‌گونه به تلاش‌های خود برای حل مسأله افغانستان ادامه می‌دهد".

مولوی هبت‌الله در پیام خود تأکید کرده است که قدرت انحصار نمی‌طلبد؛ بلکه هر شهروند افغان حق دارد که از تمام حقوق و امتیازات زندگی خود بهره‌مند شود و حیثیت سیاسی و اجتماعی افراد از روی اهلیت و تقوای وی محاسبه گردد.

هم‌چنان آخوندزاده در پیامش گفته که از استعمال قوای امریکا هراسی ندارد و او مشوره داده است که به جای قوا، امریکا راه حل مسالمت‌آمیز را پیشنهاد کند: "شما با تمدید زمان عساکر خود در افغاستان یا افزایش صلاحیت‌های نظامی شان نمی‌توانید صبر ما افغان‌ها و مبارزۀ جهادی را به سر آورید".

مولوی هبت‌الله به همسایه‌گان افغانستان مشوره داده است که اگر از طالبان حمایت نمی‌کنند؛ حد اقل اقداماتی را هم انجام ندهند که سبب تداوم حضور نظامیان خارجی در افغانستان گردد؛ زیرا به باور وی، حضور امریکا در منطقه تهدیدی برای منافع ملی کشورها در منطقه است.

رهبر جدید خود برخلاف سلفیان خود، کدام دستوری برای زیردستانش در قبال توجه به زندگی افراد ملکی، صادر نکرده است؛ اما از آنان خواسته است که مردم را آزار ندهند و علاوه بر آن نه تنها جاهای عام‌المنفعه چون شفاخانه‌ها، مدارس، مکاتب، پل‌ها، منابع آب و سایر تأسیسات و پروژه‌های عامه آسیب نرسانند، بلکه از آنها حفاظت کنند.

او به زیردستانش گفته است که در مناطق تحت کنترول شان، زمینۀ آموزش دینی و عصری را برای کودکان فراهم کنند.

واکنش شورای عالی صلح

شورای عالی صلح افغانستان، در مورد پیام عیدی رهبر طالبان و ارائه پیشنهاد صلح به ایالات متحدۀ امریکا به جای حکومت افغانستان، به صدای امریکا گفت که هدف عمدۀ این شورا، ایجاد یک آدرس برای گفتگوهای صلح بود.

امین‌الدین مظفری عضو و منشی شورای عالی صلح گفت، دروازۀ این شورا برای هر آن کسی که از جنگ دست بردارد، باز است؛ اما در مرد کسانی که دنبال صلح نیستند، افزود "کسانی که صلح نمی‌خواهند مسؤولیت حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی افغان است که با آنان چگونه برخورد می‌کنند".

آقای مظفری بار دیگر تأکید کرد، پایان هر جنگی صلح است و بهتر است که طالبان هم همین راه را انتخاب کنند.

XS
SM
MD
LG