لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان: اقلیت ها را تهدید نمی کنیم


مولوی هبت الله آخندزاده
مولوی هبت الله آخندزاده

رهبر فراری طالبان، روز چهارشنبه یکبار دیگر خواهان خروج نیرو های نظامی امریکایی و ناتو از افغانستان شده گفته است که خروج آنان، راه را برای حل و فصل صلح آمیز درگیری مسلحانه در آن کشور هموار می سازد.

این در حالی است که طالبان قبل از تهاجم نیروهای بین المللی به رهبری امریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ درگیر جنگ های داخلی بودند.

مولوی هیبت الله آخندزاده، در این پیام خود که قبل از فرا رسیدن عید قربان به نشر می رسد، حضور نیرو های بین المللی را در افغانستان "اشغال" عنوان کرده آن را "عمده ترین مانع صلح" در آن کشور خوانده است.

رهبر طالبان ادعا کرده است که آن گروه "کنترول بیش از نیم خاک افغانستان" را در دست دارد و جنگجویان آنان مصمم اند تا تمام افغانستان را از "یوغ مهاجمان" آزاد سازند.

ادعای کنترول "بیش از نیم خاک افغانستان" توسط طالبان، در حالی صورت می گیرد که اخیراً جنرال جان نیکلسن فرماندۀ نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان گفته است که ۶۲ درصد خاک افغانستان در اختیار حکومت مرکزی است، در ۲۵ درصد دیگر از خاک افغانستان جنگ جریان دارد و طالبان بر ده درصد از ولسوالی‌های این کشور کنترول دارند.

اقلیت ها

رهبر ادعا کرده است که در مناطق تحت کنترول گروه طالبان در افغانستان، "زندگی، اموال و افتخار" مردم، به شمول اقلیت ها "محفوظ" است.

ظاهراً اشاره مولوی هبت الله به یک سری حملاتی است که بر اماکن و اجتماعات شیعه ها در افغانستان صورت گرفته و گروه داعش مسوولیت آنرا بعهده گرفته است. در آخرین مورد این گونه حملات هفته گذشته٬ دست کم ۲۸ نمازگزار در یک مسجد شیعه ها در شمال شهر کابل هلاک گردیدند.

مولوی هیبت الله علاوه می کند که در آن مناطق هیچ تهدیدی متوجه کشور های همسایه و جهان نمی باشد. او نگاشته است که گروه طالبان به یک "سیستم جامع و همه شمول" باور داشته و "خواهان افغانستان آزاد، مستقل و پیشرفته" می باشد.

اظهارات رهبر طالبان همچنان در حالی بیان می شود که سازمان ملل گروه طالبان را مسوول بیشتر از ۷۳ در صد تلفات غیرنظامیان در افغانستان می داند.

در تازه ترین مورد، سازمان ملل متحد نتایج تحقیقات خود را در مورد کشتار ۳۶ نفر در میرزا ولنگ سرپل نشر کرده تایید نمود که طالبان محلی و افراد خودخواندۀ داعش در سوم و پنجم ماه اگست، هنگام حمله بر درۀ میرزا ولنگ، ۳۶ تن را به شمول غیرنظامیان و افراد تسلیم شدهء خیزش های مردمی، به قتل رسانده اند.

پیام رهبر گروه طالبان افغان، یک هفته پس از اعلام ستراتیژی جدید جنگ ایالات متحده در افغانستان بیان می شود.

هدف آن ستراتیژی اعمال فشار بر شورشیان طالبان و وادار ساختن آنان به مذاکرات می باشد تا یک راه حل صلح آمیز به جنگ افغانستان پیدا شود.

یک روز پس از اعلام ستراتیژی جدید جنگ ایالات متحده، وزیر خارجۀ این کشور گفت که واشنگتن "هیچ پیش شرطی برای طالبان" به منظور پیوستن آنان به روند صلح ندارد.

ریکس تیلرسن سه شنبه گذشته گفت که ایالات متحده دیگر "ملت سازی نمی کند" و این به "حکومت افغانستان و نمایندۀ طالبان ارتباط دارد تا باهم بنشینند و مسایل را حل کنند".

XS
SM
MD
LG