لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان، ترمپ را رهبر مسوول خواندند


طالبان گفته اند که پس از ۱۶ سال حضور نظامی امریکا در افغانستان وضعیت روز به روز وخیمتر شده است
طالبان گفته اند که پس از ۱۶ سال حضور نظامی امریکا در افغانستان وضعیت روز به روز وخیمتر شده است

طالبان افغان روز سه شنبه با نشر "نامۀ سرگشاده" عنوانی دونالد ترمپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، بار دیگر خواستار خروج قوای امریکایی از افغانستان شدند.

جیم متیس وزیر دفاع ایالات متحده گفته است که در بررسی استراتیژی ایالات متحده در افغانستان هر سه گزینه؛ خروج قوای امریکایی، افزایش حضور نظامیان امریکایی و خصوصی سازی جنگ در افغانستان تحت غور قرار دارد.

طالبان در این نامۀ سرگشاده با اشاره به جنگ ۱۶ سالۀ امریکا در افغانستان و بهای جانی و مالی آن از آقای ترمپ به صفت "یک رهبر مسوول" خواسته اند تا از تکرار اشتباهات رهبران پیشین ایالات متحده جلوگیری کرده و به خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان تصمیم بگیرد.

هم اکنون حدود ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارد و وزارت دفاع ایالات متحده پیشنهاد کرده است تا حدود ۴۰۰۰ نظامی دیگر امریکایی "برای از میان برداشتن بن بست موجود" در افغانستان مستقر شوند، هرچند رئیس جمهور ترمپ تا کنون در برابر این پیشنهاد پنتاگون مقاومت کرده است.

طالبان همچنان اشاره کرده اند که ایالات متحده در بیش از یک و نیم دهۀ گذشته با قربانی دادن هزاران سرباز و صرف میلیاردها دالر حکومتی را در افغانستان حمایت می کنند که در آن رئیس جمهور با معاون خود گذاره می‌کند.

در نامه آمده است "هم اکنون شما می بینید که جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که به جرایم جنگی متهم است، بر خلاف اشرف غنی در بیرون کشور ائتلاف می سازد، در داخل کشور والیان در مقابل وی (رئیس جمهور غنی) ایستاده و اعضای پارلمان خواستار کناره گیری وی از قدرت اند".

این نامه به زبان‌های انگلیسی، پشتو، دری، عربی و اردو، طالبان را منظم و با مسوولیت ملی، نظامی و سیاسی در منطقه خوانده و گفته شده است که این گروه از "فتنه‌ها" جلوگیری کرده است، اما در نامه هشدار داده شده است که ایالات متحده نباید کاری کند که طالبان مجبور شوند به سوی حریفان امریکا دست دراز کنند.

در کنار پاکستان که از بدو ایجاد تحریک طالبان حامی این گروه خوانده می شود، مقام‌های افغان و امریکایی در این اواخر از حمایت روسیه و ایران به طالبان نیز خبر داده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG