لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت طالبان با تشکیل هیات مذاکره کنندهٔ حکومت افغانستان 


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

گروه طالبان می‌گوید که هیات تشکیل شدهٔ‌ حکومت افغانستان خلاف توافقنامهٔ است که این گروه با ایالات متحده آنرا امضا کرده است.

طالبان با نشر اعلامیهٔ گفته اند که تیم مذاکره کننده باید در توافق با "تمام جهت‌ها" تشکیل شود زیرا این گروه تاکید دارد که با حکومت افغانستان منحیث "یک جهت" وارد مذاکره خواهد شد.

طالبان ادعا دارند که جهت‌های دیگر از این هیات مذاکره رضایت ندارند. اما این گروه در اعلامیهٔ خویش در مورد "تمام جهت‌ها" معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

این در حالی است که ایالات متحده امریکا از تشکیل این هیات استقبال کرده است.

پس از اعلام هیات مذاکره کننده از سوی حکومت افغانستان، سفارت امریکا در کابل در یک تویت نوشت که این هیات بار توقعات یک ملت را بر دوش می‌کشد و ایالات متحده آماده است تا مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان را تسهیل کند.

در این حال، زلمی خلیلزاد، نمایندگان ویژه ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان که توافقنامه با طالبان را امضا کرده است، هیات حکومت افغانستان را همه شمول عنوان کرد.

آقای خلیلزاد ناوقت روز جمعه ۲۷ مارچ (هشتم حمل) در صحفۀ تویترش تاکید کرده است که این هیات نمایانگر نمای واقعی ملت افغانستان است.

او نگاشته است: "می‌خواهم به حکومت افغانستان، رهبران سیاسی و جامعه مدنی به خاطر گردهم آمدن شان، مبارکی بگویم. آنان برای گفتگوها با طالبان یک تیم مذاکراتی همه شمول را تشکیل داده اند. هیات جمهوری اسلامی نمایانگر نمای واقعی ملت و نقش سازندۀ زنان است."

ریاست جمهوری افغانستان گفته است که این هیات "پس از غور و مداقه و مشوره‌های لازم با تمام جناح‌ها و اقشار تاثیرگذار جامعه" تعیین شده اند، وظیفه دارند تا در مذاکرات صلح با طالبان از حکومت افغانستان نمایندگی کنند.

در ترکیب این هیات فاطمه گیلانی، نادر نادری، عبدالمتین بیک، فوزیه کوفی، ضرار احمد مقبل، عبدالهادی ارغندیوال، محمد رسول طالب، حبیبه سرابی، غیرت بهیر، محمد حفیظ منصور، غلام فاروق مجروح، عنایت‌الله بلیغ، باتور دوستم، کلیم الله نقیبی، محمد ناطقی، ایوب انصاری، شهلا فرید، شریفه زرمتی، خالد نور و امین احمدی به صفت اعضای هیات معرفی شدند و معصوم ستانکزی، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان ریاست این هیات را به عهده دارد.

XS
SM
MD
LG