لینک های دسترسی

Breaking News

پیش شرط های سنگین طالبان به حکومت پاکستان


اعضای کمیتۀ معرفی شده از سوی طالبان
اعضای کمیتۀ معرفی شده از سوی طالبان
طالبان پاکستان برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت آن کشور، پیش شرط های دشواری را مطرح کرده است.

طالبان خواسته اند که همۀ ۴٠٠٠ تن از افراد زندانی شان، به شمول آنهایی که حکم اعدام در بارۀ شان صادر شده، از بند رها گردند. خواستۀ دیگر طالبان، تنفیذ شکل افراطی قوانین شرعی در سراسر پاکستان، تطبیق نصاب تعلیم اسلامی در همه سطوح، ختم همکاری های اردوی پاکستان با ایالات متحده، توقف حملات طیاره های بی سرنشین، و منع سود در سیستم های بانکی کشور می باشد.

طالبان این خواسته های شان را به گروهی از رهبران مذهبی مطرح کردند که به کفالت آنان با حکومت در مذاکره اند. این هیأت پس از دیدار با شورای ده نفری طالبان پاکستان در وزیرستان شمالی، به اسلام آباد برگشت.

خوشبینی پیش از وقت

مولانا سمیع الحق یک عضؤ برجستۀ هیأت معرفی شده از سوی طالبان، به روز دوشنبه با اعضای دیگر هیأت یاد شده در مدرسۀ حقانیه در اکوره ختک با خبرنگاران صحبت کرد و خوشبینی نشان داد که گفتگو های ابتدایی آنها با طالبان، "نتایج و واکنش های بسیار مثبتی" در پی دارد.

مولانا سمیع الحق که خود یک رهبر حزب تندرو اسلامی بوده و فرد مورد اعتماد طالبان شمرده می شود، گفت: "این دو شخص (یوسف شاه و مولانا عبدالحسیب) دو روز پیش نزد طالبان رفتند. این نشست در یک مکان ناشناخته و دور، به فاصلۀ چهارساعت راه ِ موتر از میرانشاه برگزار گردید. گفتگو ها تقریباً تا صبح امروز دوام داشت و به فضل خداوند ازین دیدار دو روزه، نتایج و واکنش های بسیار مثبتی هویدا می گردد."

هیأت های مذاکره کننده از هر دو جانب (حکومت و طالبان) نخستین نشست شان را به روز پنجشنبه برگزار کردند. اما شرط های متعددی که حالا از سوی تحریک طالبان پاکستان مطرح شده، شک و گمان را در مورد امکان پیروزی این مذاکرات تشدید بخشیده است.

طالبان پاکستانی برای شرکت در مذاکرات صلح، پیش شرط هایی را گذاشته اند که ظاهراً به جا آوردن آن از سوی حکومت پاکستان بعید به نظر می رسد. علاوه بر آن یک سخنگوی طالبان به رسانه ها گفته است که این پیش شرط ها صرف به خاطر معلوم ساختن خلوص نیت حکومت در امر مذاکرات صلح مطرح گردیده، و ازین معلوم می گردد که طالبان شرط های دیگری نیز خواهند داشت.

در عین حال مذاکره کنندگان مورد اعتماد طالبان، چهار شرط حکومت را نیز به طالبان ابلاغ داشته و منتظر پاسخ آنان اند.

واکنش تازۀ کابل

شکیب مستغنی سخنگوی موقت وزارت خارجۀ افغانستان به روز دوشنبه گفت آغاز روند مذاکرات حکومت پاکستان با طالبان آن کشور نمایانگر آن است که اسلام آباد اگر بخواهد، میتواند زمینۀ تماس و مذاکرات حکومت افغان را با طالبان نیز مهیا سازد.

اما سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان در پروسۀ صلح افغانستان، بر نقش کابل تأکید می ورزد. آقای عزیز به روز یکشنبه گفت معاملۀ صلح بین طالبان افغان و حکومت افغانستان در صورتی امکان دارد که حکومت افغانستان از خود انعطاف نشان دهد.

سرتاج عزیز افزود که طالبان حاکمیت خود را بر بخش هایی از افغانستان به اثبات رسانیده اند، اما ارزیابی پاکستان اینست که طالبان پس از خروج سربازان بین المللی، توان کنترول تمام کشور را ندارند.

با آن که طالبان پاکستانی روند ابتدایی مذاکرات شان را به گونۀ غیرمستقیم با حکومت آغاز کرده اند، اما از دید آگاهان انشعاب و تعدد گروه های کوچک زیر چتر گروهی موسوم به تحریک طالبان پاکستان باعث می گردد که این روند با آزمون های فراوانی روبرو شود.
XS
SM
MD
LG