لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مسلح مانع تردد مسافرین مالستان و جاغوری می گردند


سرباز افغان در غزنی (عکس از آرشیف)
سرباز افغان در غزنی (عکس از آرشیف)

باشندهای ولسوالی‌های مالستان و جاغوری می‌گویند پس از حمله‌ نافرجام طالبان بالای این دو ولسوالی، حالا کسانی که تذکره ولسوالی‌های یاد شده را دارند، از سوی مردان مسلح که خود را طالب معرفی می‌کنند، در مربوطات ولسوالی قره باغ و دره قیاق ولسوالی جغتو از موترها پائین آورده می شوند و مانع رفت و آمد آنان به شهر می‌شوند.

محمد صادق، باشنده مالستان، مشکل رفت و آمد که برای مردم آن ولسوالی از سوی گروه طالبان ایجاد شده، چنین بازگو می کند.

این باشنده مالستان می گوید "راه قره باغ بند است؛ راه ترکان بند است؛ دره قیاق بند است؛ مردم مالستان و جاغوری آمده نمی‌توانند، با مشکلات بزرگ گرفتار استیم"

احمد علی، باشندهای جاغوری ولایت غزنی، از حکومت می خواهد تا به مشکل مردم رسیدگی کند.

احمد علی می گوید "بسته شدن راه ها یک مشکل جدی است که بالای ما اعمال شده است و ازدولت می‌خواهیم که در این زمنیه اقدام کنند."

ازسوی دیگر، فاطمه رحیمی، یک عضو شورای ولایتی غزنی، می‌گوید که بیشتر از ده روز است که راه این دو ولسوالی از سوی طالبان بسته شده و بهای مواد‌های اولیه شدیداً در این مناطق بالا رفته و مردم بیماران خود را با ۱۵ ساعت سفر در موتر از راه بامیان به کابل انتقال می دهند که هزینه بلند را در پی دارد.

این نماینده مردم می‌گوید طالبان به بهانۀ حمایت باشنده های این دو ولسوالی از دولت و پیوستن آنان به "اردوی منطقوی" (اردوی منطقه یی تازه تشکیل در چوکات تشکیلات وزارت دفاع ملی) باشنده های این مناطق را توقف داده است.

خانم رحیمی با انتقاد از حکومت افغانستان می گوید که کابل در زمینه حل این مشکل، هیچ‌ اقدام نکرده است.

خانم رحیمی گفت "با اینکه دولت در جریان است، دراین دو و سه هفته هیچ توجه نکرده؛ راه همچنان بند است و طالبان به مردم نامه فرستاده که اگر کسی رفت وآمد کرد مسوولیت به عهده خود شان است."

غلام داوود تره خیل، فرمانده پولیس غزنی، می‌گوید که تنش‌های قومی سبب بسته شدن راه این دو ولسوالی شده بود که در نتیجه‌ گفت‌وگوهای مردم محل به تازه گی حل شده است.

غلام داوود تره خیل می گوید "مسایل قومی بود - نه نظامی. فعلن {مشکل} حل شده و راه باز گردیده است."

سخنگویان طالبان رسما مسوولیت مسدودی این راه ها را تا حالا به عهده نگرفته است و کوشش‌های زیاد ما نیز موفق به گرفتن نظر آنان در این زمینه نشدیم.

پیش از این نیز برخی قسمت‌های شاهراه پکتیکا – غزنی نیز از سوی طالبان تخریب گردید و حالا مسافرین این مسیر نیز با استفاده از سایر راه که رفت و آمد آن دشوار است، به مرکز این ولایت می‌آیند.

XS
SM
MD
LG