لینک های دسترسی

Breaking News

نبرد از داخل شهر کندز، به حومۀ شهر عقب زده شد


روز دوشنبه حملات طالبان بالای شهر کندز آغاز یافت و پس از گذشت چند ساعت درگیری، طالبان مسلح تا چوک شهر کندز پیشروی کردند.
روز دوشنبه حملات طالبان بالای شهر کندز آغاز یافت و پس از گذشت چند ساعت درگیری، طالبان مسلح تا چوک شهر کندز پیشروی کردند.

طالبان بامداد امروز با رسیدن نیروهای خاص، آنها را از مناطقی که هنوز از دیشب در تصرف داشتند، هدف گلوله‌باری قرار دادند و نبرد شدت گرفت.

نظامیان افغان از صبح امروز تا کنون توانسته اند که حوزه‌های اول و دوم پولیس شهر کندز را بگیرد و اکنون نبرد در حوزۀ سوم در غرب این شهر در اطراف فابریکۀ سپین‌زر جریان دارد.

محمود دانش سخنگوی والی کندز می‌گوید، نظامیان افغان در داخل شهر مستقر شده اند؛ اما به هدف بازرسی خانه به خانه، پس از چاشت امروز عملیات گسترده را آغاز خواهند کرد.

نظامیان افغان در دومین روز نبرد کندز، طالبان را به حومۀ این شهر رانده اند. طالبان خانۀ اسدالله عمرخیل والی کندز را که در ساحۀ سه‌درک واقع است، نیز آتش زده اند.

سخنگوی والی کندز می‌گوید، هنوز در مورد تلفات این نبرد دوروزه معلومات دقیق در دست نیست؛ اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان امروز در یک نشست خبری در کابل گفت، سی تن از جنگجویان طالب در نبرد کندز کشته شده و شماری هم زخم برداشته اند.

آقای صدیقی هرچند شمار دقیق تلفات نیروهای امنیتی را نگفت، ولی افزود که نسبت به تلفات مخالفین مسلح، شمار آنان اندک است.

داکتر نعیم منگل رئیس شفاخانۀ حوزوی کندز به خبرنگاران گفت، به دلیل این که شمار زخمیان بسیار زیاد است و او مصروف رسیدگی به وضعیت زخمیان است؛ نمی‌تواند ارقام دقیق کشته‌ها و زخمیان جمع‌آوری کند تا آن را با رسانه‌ها بگوید.

داکتر منگل از خبرنگاران خواست که آنان خود شان به شفاخانه بروند و ارقام را یادداشت کنند؛ چون او در داخل اتاق عملیات مصروف است.

او گفت "شمار زخمیان بی‌اندازه زیاد است، خودتان به شفاخانه بروید، کتاب راجستر ما در خدمت شماست و ارقام را ببینید".

یک مأمور امنیتی که نخواست نامش گرفته شد، گفت که آنان به دفتر شان رسیده اند؛ اما در بندر خان‌آباد طالبان در برخی تعمیرها به صورت چریکی به درگیری ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که نیروهای هوایی نیز در پشتیبانی از نیروهای زمینی در کندز فعالیت می‌کنند، حوزۀ اول، دوم و سوم شهر به کلی از وجود جنگجویان طالب پاکسازی شده و عملیات پاکسازی نیروهای ویژه در داخل شهر آغاز شده است.

اما او می‌افزاید "در زاخیل، علی‌خیل، خاکنی، باغ شرکت، چرخاب و الچین نبرد به شدت جریان دارد، جایی که روز گذشته مخالفین مسلح نیز تحرکات داشتند".

در همین حال، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که مخالفین مسلح در نقاط مختلف این کشور تحرکات گسترده دارند؛ اما نمی‌توانند که در نقطه‌ای از این کشور، مراکز خویش را ایجاد کنند.

جنرال دولت وزیری سخنگوی این وزارت، امروز در نشست مشترک خبری با سخنگوی وزارت داخله با اشاره به نبرد کندز گفت، طالبان با برگزاری نشست بروکسل تلاش کردند که موجودیت خود را به جامعۀ جهانی نشان دهند؛ اما این تحرکات آنان از سوی نظامیان افغان مهار گردید.

جنرال وزیری گفت "در جنوب شهر کندز، جنوب غرب و سمت غربی آن تحرکات موجود است که بیرون از شهر کندز می‌باشد".

به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع افغانستان، نیروهای امنیتی افغان به خاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی و ویرانی منازل مسکونی، از انجام حملات هوایی و استفاده از اسلحۀ سنگین خودداری می‌کنند؛ اما عملیات تصفیوی را نیروهای کماندو به پیش می‌برند.

باشندگانی که در جنوب شهر کندز در نزدیکی سرک قیر سکونت دارند؛ بر جاده‌ها بیرون شده اند و نبرد را مشاهده می‌کنند. محمدنسیم یکی از این باشندگان محل می‌گوید، این گونه افراد اکثراً چون در وقت جنگ از خانه بیرون اند، کشته و یا زخمی می‌شوند.

یک باشندۀ نوجوان کندز امروز در پشت خط نبرد زمانی زخمی شد که خبرنگاران برای تهیه گزارش در همان محل حضور داشتند.

رد سقوط ولسوالی خانشین

از سوی دیگر جنگجویان طالبان در جنوب افغانستان نیز حملات شان را شدید کرده اند. این گوره پیش از چاشت امروز ادعا کرد که جنگجویان طالب، امروز پس از نبرد اندکی مرکز ولسوالی و قوماندانی امنیه خانشین را تصرف کردند.

طالبان در تویتر نگاشته اند که تمام پوسته‌های که در نزدیکی این ولسوالی مستقر بودند، به کنترول آنان درآمده است.

اما جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان امروز در نشست خبریِ در کابل، این ادعا را به شدت رد کرد و گفت که نظامیان افغان در ولسوالی مستقر استند.

از سوی دیگر قوماندانی مأموریت حمایت قاطع در اعلامیه‌ای گفته است که ولسوالی ناوۀ هلمند، تحت کنترول نظامیان افغان قرار دارد.

این در حالی است که روز گذشته طالبان با نشر خبرنامه‌ای ادعا کرده بودند که ولسوالی ناوه را تصرف کرده اند. سقوط این ولسوالی از سوی یک عضو ولسی جرگه نیز تأیید شده است.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان پذیرفت که قوماندان امنیه این ولسوالی در انفجار ماین کنار جاده کشته شده است؛ اما افزود که کنترول ولسوالی ناوۀ هلمند در دست نیروهای مستقر در آن ولسوالی است.

XS
SM
MD
LG