لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش مردم و طالبان به لغو مذاکرات صلح از سوی ترمپ


عکس: آرشیف - لویه جرگه مشورتی
عکس: آرشیف - لویه جرگه مشورتی

در واکنش به تصمیم دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده مبنی بر لغو مذاکرات صلح با طالبان، این گروه می‌گوید که زیان این تصمیم بیشتر متوجه ایالات متحده خواهد شد.

گروه طالبان با نشر اعلامیه هشدار داده اند که به "جهاد" شان ادامه خواهند داد و لغو مذاکرات صلح باعث افزایش زیان به "سر و مال" امریکا خواهد شد.

با آنکه طالبان همواره مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را رد کرده بودند، این گروه پس از تصمیم آقای ترمپ ادعا کرده است که توافقنامه صلح با امریکا نهایی شده بود و قرار بود مذاکرات بین الافغانی به تاریخ ۲۳ سپتمبر آغاز شود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده روز گذشته در صفحۀ تویتر اش دلیل لغو مذاکرات با گروه طالبان افزایش حملات طالبان عنوان کرد: "متاسفانه گروه طالبان به خاطر اعمال فشار کاذب، مسوولیت یک حمله در کابل را بر عهده گرفتند که در آن یکی از سربازان بزرگ ما و ۱۱ نفر دیگر کشته شد."

رییس جمهور ایالات متحده در ادامه تویت هایش این پرسش را مطرح کرده است: "چه نوع مردمانی افراد بی‌شمار را ظاهراً برای تقویت موقف چانه زنی شان می کشند؟"

واکنش‌ها

در رابطه به این تصمیم رییس جمهور ایالات متحده شماری از افغان ها واکنش نشان دادند.
میر دل ۵۲ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: " خوب شد که مذاکرات لغو شد. باید مذاکرات بین الافغانی آغاز می‌شد و مردم در آن شامل می‌بود و از آن با خبر می‌بود."

احمد جاوید ۲۲ ساله گفت: " برای طالبان این فرصت خوبی بود اما آنان آن‌ را ضایع کردند و حملات شان را توقف ندادند."

حمید اکبری، دکاندار ۲۴ ساله گفت: " خوشحالم از این کره مذاکرات امریکا-طالبان از بین رفت. اگر طالبان پس می‌آمدند، کشور را به عقب می‌بردند و افغانستان یک بار دیگر منزوی می‌شد."

داوود مرادیان، رییس انستیتیوت مطالعات ستراتیژیک افغانستان، زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان را مسوول لغو این مذاکرات خواند.
او گفت: " او نه تنها حکومت افغانستان بلکه طرف های مهم ذیدخل در واشگتن و متحدین ایالات متحده به شمول اتحادیه اروپایی، ناتو و هند را مستثنا قرار داده بود."

در این حال سایر کارشناسان امور افغانستان این تصمیم رییس جمهور ایالات متحده را تصمیم به جا عنوان کرده اند.

احمد سعیدی، کارشناس افغان گفت: " این تصمیم غرور و جا طلبی طالبان را خواهد شکست."

با آنهم به نظر کارشناسان امور، مذاکرات امریکا-طالبان دیر یا زود، دوباره آغاز خواهد شد.

دیوید سدنی، سرپرست پوهنتون امریکایی در افغانستان به صدای امریکا گفت:" با افرادی که من صحبت کردم به این نظر اند که موجی از حملات اخیر طالبان اشاره واضح طالبان در پی پیروزی نظامی اند و در این زمینه، شمار زیادی از افغان ها توافق خروج امریکا را به مثابه پیروزی نظامی می بینند و اگر این امر گامی به سوی صلح باشد پس طالبان فوراً به آتش بس توافق خواهند کرد."

برخی از کارشناسان دیگر به صدای امریکا گفته اند که لغو مذاکرات صلح نشان می دهد که حکومت افغانستان از توافق راضی نبود و اختلاف نظر در مورد یک موقف مشترک میان واشنگتن و کابل موجود بوده است.

XS
SM
MD
LG