لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان تاکستان های کندهار را بمب فرش کرده اند


مقام ها می گویند طالبان تلاش می ورزند تا روستائیان را به فقر و بیچارگی کشانیده آنها را مجبور به پیوستن با شورشیان کند.

در ولایت کندهار فصل جمع آوری حاصلات انگور و دیگر میوجات فرا رسیده است اما باغداران از موجودیت گستردهء بمب های تعبیه شده در تاکستان ها و باغ های این ولسوالی شکایت دارند.

باغداران در ولسوالی پنجوایی، که یکی از حاصلخیزترین مناطق ولایت کندهار محسوب می شود، به صدای امریکا گفتند ماها در تاکستان های انگور زحمت کشیده اند اما حالا که فصل جمع آوری حاصلات فرارسیده است، بمب های طالبان جلو آنها را می گیرد.

عبدالولی، یک باشنده ولسوالی پنجوایی گفت "شمار بمب ها حالا بسیار زیاد شده است. در منطقه سفید روان بیشتر از ۳۰۰ بمب و ماین جاسازی شده است."

عزت الله، یک باشندهء دیگر گفت "تمام سال در انتظار برداشتن حاصلات زمین و باغ ها بودیم اما حالا که وقت جمع آوری حاصلات فرارسیده، از ترس بمب ها نزدک باغ و تاکها رفته نه می توانیم. شماری از کسانی که برای برداشتن حاصلات شان رفتند، کشته یا زخمی شدند."

ترک محل

آغا لالی دستگیری، نماینده پنجوایی در شورای ولایتی کندهار گفت به دلیل خطر بمب های تعبیه شده، شمار زیادی از مردم خانه و زمین های شان در پنجوایی را ترک نموده به مناطق دیگر کوچ کرده اند.

آقای دستگیری گفت بمب های طالبان بیشتر از هر کس دیگر، مردم محل را آسیب می رساند. او گفت دولت برای کاهش مشکلات مردم، اقدامات لازم اجرا نکرده است.

سازمان های ماین روبی بمب های تعبیه شده توسط شورشیان طالب را کشف و خنثی نمی کنند و تنها ماین های که در سال های گذشته جابجا شده اند را، از بین می برند.

فقر برای شورشگری

فضل محمد اسحاقزی، ولسوال پنجوایی به صدای امریکا گفت که طالبان با بمبگذاری در باغ ها و کشتزارها تلاش می ورزند تا اقتصاد محل را ورشکست ساخته و مردم را به فقر و بیچارگی بکشانند.

آقای اسحاقزی گفت طالبان می خواهند با توسعه بیکاری و فقر، مردم را به شورشگری بر ضد دولت ترغیب کنند. او گفت " در چهار ماه گذشته ما هفت هزار بمب را کشف و خنثی کردیم اما متاسفانه بآنهم نوزده باشنده محل در انفجار بمب های طالبان کشته شده و یازده نفر دیگر مجروح شدند."

در تازه ترین مورد، بر اساس یک خبرنامه ریاست جمهوری افغانستان شام روز شنبه، ۲۰ جولای، در انفجار یک بمب تعبیه شده در کنار جاده یک پدر و دو فرزند جان باختند.

طالبان تاحال در باره بمبگذاری های این گروه در تاکستان ها و دیگر محلات زراعتی ولایت کندهار واکنش نداده اند اما مقام های افغان می گویند استفاده از بمب های تعبیه شده یکی از تکتیک های عمده جنگی طالبان است. سازمان ملل می گوید انفجار بمب های تعبیه شده در افغانستان هر سال جان صدها غیرنظامی را می گیرد.
XS
SM
MD
LG