لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر تحصیلات عالی طالبان:‌ هرطالبی که بیشتر ماین‌گذاری کرده، امتیاز بیشتر دارد


ندا محمد ندیم،‌ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان
ندا محمد ندیم،‌ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان

ندا محمد ندیم،‌ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید آنعده از طالبان که بیشتر ماین گذاری کرده اند، از امتیازات بیشتر برخوردار اند و برای جذب آنان در پوهنتون‌های افغانستان امتحان اخذ نمی‌شود.

ندیم در جریان یک نشست در ولایت هرات گفت:‌ "مجاهدین که دستاربندی کرده اند و حالا ولسوال یا قوماندان اند و ۲۰ سال را در جنگ سپری کرده و حالا اگر برایش می‌گوید که امتحان بدهد گناه شان خو این نیست که ۲۰ سال دربرابر کفار مقابله کرده اند. درجه امتیاز آنها اینست که هر کدام آنان که زیادتر ماین‌گذاری کرده اند، زیادتر ممتاز استند [و از آنان] امتحان گرفته نمی‌شود."

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان که در میان استادان و محصلان نهاد های تحصیلی زون غرب— هرات، بادغیس، فراه، نیمروز و غور— سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت که برای امتحان علمای دینی نیز "سهولت مطلق" آورده شده است.

ندیم افزود: "آنعده از عالمان و شیخ‌هایی که معلوم است استادان و مدرسین استند،‌ به [مقام‌های] مرکز گفته‌ام که به آنان بسیار احترام شود. نام امتحان را به دهن نیاورید. گرفتن امتحان از عالم، بی عزتی است."

ندیم همچنین افزود، افراد تحت نام حزب تحریر، جماعت اسلامی،‌ خارجی یا دموکرات "به طور مطلق درپوهنتون‌های افغانستان جایی ندارند." این مقام ارشد طالبان هشدار داد که اگر "معلوم شد" که این افراد به پوهنتون‌‌های افغانستان میایند"به آنان جزا داده می‌شود."

این مقام ارشد وزارت تحصیلات عالی طالبان در جریان سفرش به ولایت هرات همچنین شماری از رسانه‌ها را متهم به تحریف سخنان‌اش کرد.

او گفت:‌ "رسانه های مغرض دیروز سخنان من را تحريف نمودند که گویا مخالف تحصیلات هستم؛ دشمن کوشش کرده که بین مدرسه و پوهنتون فاصله ایجاد کند. چهل سال گذشته مردم ما از شاگردان مکتب و پوهنتون بسیار تکلیف دیدند چون ذهنیت شان علیه دین تربیت شده بود، اما ما می‌خواهیم این فاصله را از بین ببریم."

ندیم افزود که در ۴۰ سال گذشته "دشمن" تلاش کرده است که میان مکتب و مدرسه، میان استاد پوهنتون و استاد مدرسه، اختلاف ایجاد کند،‌ زیرا افکار عامهٔ مردم و جوانان "بر ضد اسلام، بر ضد مسلمانان و بر ضد جهاد [تربیت] شده بود."

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در حالی در مورد از بین بردن فاصله میان مدارس دینی و عصری صبحت کرد که پس از مسلط شدن مجدد طالبان بر افغانستان، دختران بالاتر از صنوف ششم از رفتن به مکتب محروم شده اند، اقدامی که با انتقاد‌های شدید مردم در افغانستان و جامعهٔ بین المللی شده است.

XS
SM
MD
LG