لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان از تقاضاهای خليلزاد ابراز خستگى كرده اند – گزارش


خبررسانی اسوشیتد پرس گزارش داده است که گروه طالبان با نشر تبصره اى در ویب سایت شان گفته است که از "تقاضاهای اضافی ایالات متحده در مورد کاهش خشونت‌ها اظهار خستگی کرده اند.

این آژانس همچنان از قول طالبان نوشته است که گفته اند، با وجود آنکه این گروه پیشنهاد کاهش خشونت را داده بودند، زلمی خلیلزداد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان هنوز هم از جانب حکومت افغانستان خواهان تضمین های بیشتر شده است.

در این تبصره که شب پنجشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) نشر شده است، طالبان واشنگتن را به "ضایع کردن وقت" متهم کرده و گفته اند که مذاکرات با آقای خلیلزاد روی تعریف "کاهش خشونت" به نحوی متوقف شده است.

اما این گروه در مورد این که چه "تقاضای اضافى" از جانب امریکا صورت گرفته، معلومات ارایه نکرده است.

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان، پیش از این گفته بود که مذاكره كنندگان اين گروه با ایالات متحده به توافق نزدیک شده اند.

مقامات امریکایی تا اکنون در این رابطه اظهار نظر نکرده اند، اما محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در جریان مصاحبۀ با شبکه تلویزیونی CNBC گفت که خواهان پایان خشونت در افغانستان است.

رییس جمهور افغانستان گفت که پایان خشونت، تقاضای مردم افغانستان است و اگر طالبان آمادۀ پایان دادن به خشونت اند، جامعه افغانی مایل به ادغام آنان است، اما اگر آنان صلح را به مثابه وسیله اى برای سقوط حکومت و جامعه می‌بینند، حکومت و مردم افغانستان در مقابل آنان "بسیج خواهند شد".

پیش از این، صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته بود: " اگر گروه طالبان با تامین آتش بس که خواست مردم افغانستان است، موافقه نکنند با تاسف این را گفته می‌توانیم که گفتگوها و تلاش‌های مشترک ما برای آوردن صلح و ختم جنگ در افغانستان، با تمام انواع خشونت به نتیجه‌ای نخواهد رسید یا ما نتیجه مطلوبی را به دست نخواهیم آورد".

او افزود: " برای مردم افغانستان موضوع کاهش خشونت، یک موضوع کاملا مبهم است، به این معنی که روزانه ده حمله نه بلکه پنج حمله می‌شود یا روزانه ده نفر جان خود را از دست نمی‌دهد؛ بلکه پنج نفر جان خود را از دست می‌دهد ما قطع کامل خشونت را در افغانستان می‌خواهیم."

واکنش سازمان عفو بین المللی

سازمان عفو بین الملل امروز جمعه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) با نشر اعلاميه اى"کاهش خشونت" را یک امر "پوچ" خواند.

عمر ورایچ، معاون بخش آسیای جنوبی این سازمان گفته است که در تنشی که در آن بر غیرنظامیان حمله صورت می‌گیرد، اصطلاح "کاهش خشونت یک امر پوچ است."

او افزوده است: " ایالات متحده و طالبان افغان باید پابند قوانین جنگ بوده و تمامی حملات علیه غیرنظامیان را پایان بخشند.

XS
SM
MD
LG