لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: از آمدن و سکونت رهبر القاعده در کابل خبر نداریم


پس از آنکه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، اعلام کرد که ایمن‌ الظواهری، رهبر القاعده، در حملهٔ طیارۀ بی‌سرنشین امریکا در کابل کشته شد، حکومت طالبان از حضور و اسکان وی در این شهر اظهار بی‌خبری کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، امروز پنجشنبه چهارم اگست (۱۳ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "امارت اسلامی از آمدن و سکونت ایمن الظواهری در اینجا [کابل] هیچگونه اطلاعی ندارد. رهبری امارت اسلامی افغانستان به ارگان های کشفی و استخباراتی دستور داده است که در مورد جنبه های مختلف رویداد متذکره تحقیقات جدی و همه جانبه شانرا انجام دهند."

پیش از این طالبان انجام حملۀ هوایی را در شهر کابل تایید کرده بودند، اما این نخستین موقف رسمی حکومت طالبان در خصوص کشته‌شدن ایمن‌ الظواهری در کابل است.

جو بایدن،‌ رییس جمهور ایالات متحده ناوقت روز دوشنبه اول اگست (۱۰ اسد) گفت که ایمن الظواهری،‌ رهبر شبکهٔ القاعده در جریان یک عملیات هوایی نیروهای ایالات متحده در کابل کشته شد.

وزارت خارجۀ ایالات متحده روز سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) گفت که طالبان با پناه‌دادن به الظواهری توافقنامۀ امریکا – طالبان را به شدت نقض کرده اند.

اما در اعلامیۀ جدید طالبان آمده است: "از خاک افغانستان به هیچ کشوری به شمول امریکا خطری متوجه نیست، امارت اسلامی خواهان عملی شدن موافقتنامه دوحه می‌باشد و نقض این توافقنامه باید پایان یابد."

طالبان حملۀ هوایی ایالات متحده را که منجر به کشته شدن الظواهری شد "تجاوز" و "ظلم" خوانده و گفته است که این حمله " تمام اصول بین المللی" را زیر پا کرده است. در اعلامیه آمده است. "...ما یکبار دیگر آنرا شدیداً محکوم می‌کنیم. در صورت تکرار چنین رویداد که بر خاک افغانستان تجاوز صورت گیرد، مسوولیت هرگونه عواقب آن به دوش امریکا خواهد بود."

اما انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، دو روز پیش گفت که این کشور به تعهد خود برای اقدام علیه تهدیدات تروریستی ناشی از افغانستان عمل کرده است.

از سوی دیگر براساس گزارشها، رهبران ارشد طالبان در مورد چگونگی پاسخ به حملهٔ ایالات متحده، باهم در مشوره اند.

جاناتن شرودن، رییس برنامهٔ مقابله با تهدیدها و آزمون‌ها در مرکز تحلیل قوای بحری ایالات متحده، می‌گوید که ممکن تمام رهبران طالبان در مورد حضور الظواهری در کابل آگاه نبودند.

آقای شرودن گفت: "جالب است که طالبان تا حال با صدای بلند واکنش نشان نداده اند یا در مورد این که الظواهری در آنجا چه می کرد، وضاحت بیشتر نداده اند. نظر به بعضی منابع و گفته های مقام های امریکایی، نشانه های دیده می‌شود که همهٔ رهبری طالبان از حضور الظواهری در کابل، خبر نداشتند و ممکن پناه دادن به الظواهری، کار سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله، و دستهٔ او بوده باشد."

مقام‌های استخبارات ایالات متحده روز سه شنبه دوم اگست (۱۱ اسد) گفتند که یک همکار ارشد سرپرست وزارت داخلهٔ طالبان مالک خانه‌ای است که هدف حمله طیارهٔ بدون سرنشين امریکا قرار گرفت که در اثر آن رهبر القاعده کشته شد.

جان کربی، مسوول ارتباطات استراتیژیک شورای امنیت ملی امریکا، به خبرنگاران گفت: "ما بسیار مستقیم نظر خود را با رهبران طالبان در مورد تمایل آنان برای پناه دادن به الظواهری و خانواده اش، شریک ساخته ایم. ما واضح کرده ایم که نه معتقدیم، نه فکر می کنیم و نه تصور می کنیم، بلکه می دانیم که این کار نقض توافقنامهٔ دوحه است".

با اینحال، وزارت خارجۀ ایالات متحده گفته است که با وجود عدم تمایل یا ناتوانی طالبان در پایبندی به تعهدات خود، امریکا به حمایت خود از مردم افغانستان به ویژه زنان و به کمک‌های بشردوستانه‌اش ادامه خواهد داد.

در توافقی که طالبان در ماه فبروری ۲۰۲۰ با امریکا در دوحه پایتخت قطر امضا کردند، این گروه متعهد شد که روابط خود را با گروه‌های دهشت‌افگن قطع کرده و اجازه نخواهد داد که از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر استفاده شود.

XS
SM
MD
LG