لینک های دسترسی

Breaking News

مجاهد: امریکا 'بزرگترین مانع' برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان است


ذبیح الله مجاهد،‌ یکی از سخنگویان طالبان
ذبیح الله مجاهد،‌ یکی از سخنگویان طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که ایالات متحده نه تنها خود در راستای به رسمیت شناختن حکومت جدید این گروه اقدام نمی‌کند، بلکه مانع به رسمیت شناختن بین المللی حکومت این گروه نیز شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سیاست‌های این گروه سد راه به رسمیت شناختن حکومت طالبان شده یا کدام کشور دیگری، گفت: "تا جاییکه به رسمیت شناختن از سوی کشورهای خارجی مطرح است، من فکر می‌کنم که ایالات متحده بزرگترین مانع است."

مجاهد که به سوالات خبرنگاران از طریق یک گروپ وتس‌اپ پاسخ می‌داد، گفت: "این کشور[امریکا] اجازه نمی‌دهد کشورهای دیگر در این مسیر [رسمیت شناختن] حرکت کنند و خود نیز در این زمینه گامی برنداشته است."

مجاهد مدعی شد که طالبان "همه شرایط" را برای به رسمیت شناختن دپلوماتیک دولت خود برآورده کرده اند.

سخنگوی حکومت طالبان اصرار کرد که رهبران طالبان "خواهان روابط بهتر" دوجانبه با ایالات متحده بر اساس توافقی استند که دو کشور در دوحه در ماه فبروری ۲۰۲۰ امضا کردند. او گفت که واشنگتن همچنین باید به سمت ایجاد روابط بهتر با کابل حرکت کند.

ایالات متحده تاکنون در مورد اظهارات این مقام گروه طالبان واکنش نشان نداده است.

چرا طالبان تاکنون به رسمیت شناخته نشده اند؟

بیشتر از ۱۰ ماه از مسلط شدن طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما تا هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است. ایجاد حکومت همه شمول، احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها از مواردی‌ است که جامعۀ بین المللی بر آنها تاکید کرده تا راه را برای به رسمیت‌ شناختن طالبان هموار کند.

کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

پس از مسلط شدن دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، این گروه دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دانش‌آموزان دختر بست.

جامعهٔ بین المللی به کرات از حکومت طالبان خواسته است تا مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران بازگشایی کنند. اما مقامات طالبان گفته اند که این مکاتب تا زمان مساعد شدن "زمینه مناسب" مسدود باقی خواهند ماند.

برخی از منابع طالبان به صدای امریکا گفته اند که یک کمیتۀ هشت نفری به ریاست قاضی‌القضات (رییس ستره محکمه) طالبان در مورد بازگشایی مکاتب دختران نظر مثبت داشته، اما به گفتۀ این منابع، این کمیته نظر خود را به رهبر طالبان به قندهار فرستاده است تا او در این زمینه تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

برعلاوه، وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان دستور داده است که زنان باید حجاب بپوشند و هنگام ظاهر شدن در اماکن عامه صورت شانرا بپوشانند.

طالبان درخواست برداشتن محدودیت‌های اعمال شده بالای زنان را رد کرده اند و مجاهد نیز از آنها دفاع کرده گفت: "دستورات... در مورد زنان مطابق با شریعت است و اینها احکام شرعی استند. " او افزود: "امید است که زنان افغان نیز مطالبات خلاف مبانی اسلام را مطرح نکنند."

این در حالی است که زنان در افغانستان بارها با راه اندازی تظاهرات خواستار حق آموزش و کار شده اند.

این در حالی است که علمای بسیاری از کشورهای اسلامی با ممنوعیت تحصیل زنان و سایر سیاست‌های این گروه که دسترسی زنان به زندگی عمومی را محدود می‌کند، مخالفت نشان داده اند.

طالبان در دوره حاکمیت نخست‌شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱ میلادی نیز قیودات سختگیرانه بر زنان وضع کرده بودند. حجاب اجباری، محروم ساختن دختران و زنان از حق کار و تحصیل و عدم اجازهٔ بیرون شدن از خانه بدون محرم شرعی از جمله قیودات طالبان بر زنان در دوره اول حاکمیت این گروه بود؛ محدودیت‌های که با مسلط شدن دو باره این گروه بر افغانستان رو به افزایش است.

حضور القاعده در افغانستان

وزارت دفاع ایالات متحده در یک گزارش تازه‌ به کانگرس این کشور گفته است که دلیل محدود بودن فعالیت‌های القاعده در افغانستان ممکن با تلاش طالبان برای کسب رسمیت بین المللی ربط داشته باشد.

در این گزارش آمده است که القاعده ممکن به فرمایش طالبان در حالی فعالیت‌هایش در افغانستان را محدود نگهداشته است که این گروه تلاش دارد مشروعیت بین المللی کسب کند.

اما مجاهد مدعی شد که نه القاعده و نه هیچ یک از اعضای آن گروه در افغانستان حضور دارند و گفت که همه آنها پس از تهاجم نظامی به رهبری ایالات متحده در اکتوبر ۲۰۰۱ افغانستان را به مقصد کشورهای خود ترک کردند.

مجاهد بار دیگر بر عزم کابل تاکید کرد که به کسی اجازه نخواهد داد که امریکا و متحدانش را با استفاده از خاک افغانستان تهدید کند. او گفت: "ما برای این کار آماده هستیم، اما تنها در صورتی که گام های بیشتری برای ایجاد اعتماد متقابل و تقویت روابط سیاسی برداشته شود. "

این در حالی است که ملل متحد در تازه ترین گزارش خود که در اوایل ماه جاری نشر شد گفته است که رابطه میان طالبان و القاعده نزدیک باقی مانده و رهبر شبکهٔ القاعده بیعت خود را با هبت الله آخندزاده تجدید کرده است.

در این گزارش آمده است که ارزیابی دول عضو ملل متحد نشان می دهد که القاعده پناهگاه امن در زیر حاکمیت طالبان دارد و افراد وابسته به این شبکه از آزادی عمل در افغانستان برخوردار اند.

XS
SM
MD
LG