لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان به امریکا:‌ افغانستان پایگاه تروریست‌ها نیست


طالبان ارزیابی یک سند محرم نظامی ایالات متحده را رد کرده که ادعا می‌کند داعش با استفاده از افغانستان پلان دارد حملات تروریستی را بر ضد امریکا و متحدین آن هماهنگ کند.

بر اساس گزارش واشنگتن پوست که ادعا می‌کند به نسخۀ این سند دست یافته است، تهدید داعش در افغانستان به مثابهٔ یک نگرانی امنیتی رو به افزایش تلقی شده است. بر اساس این گزارش افشا شدهٔ نظامی امریکا،‌ خاک افغانستان به پایگاه شاخهٔ خراسان داعش تبدیل شده است و این گروه می‌خواهد از آنجا بر ضد منافع ایالات متحد و اروپا حملات را انجام بدهد.

اما ذبیح‌ الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، روز یکشنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) در یک تویت این ارزیابی را رد کرده، آنرا ''جعلی'' خواند و گفته است که این ارزیابی بخشی از ''کمپاین تبلیغاتی دوامدار امریکا'' بر ضد ادارهٔ طالبان است. او تاکید کرده که ''همه باید بدانند که اکنون ذهنیت عامه با همچو تلاش های ناکام فریب نمی خورد.''

او نشر اسناد نظامی افشا شده‌ٔ ایالات متحده را "ادعاهای بی مسوولیت خودساخته، کار حلقات استخباراتی'' قلمداد کرد که به گفتهٔ او،‌ "روادار حالت خوب برای افغان ها نیستند."

مجاهد در تویت‌های جداگانه همچنین ادعا کرده است که طالبان بر تمام قلمرو افغانستان ''کنترول کامل دارد و به هیچکس اجازه نمی دهد که خاک افغانستان علیه امنیت کدام کشور دیگر استفاده شود، به خصوص گروهک فتنه گر داعشی سخت کوبیده شده و درحالت نابودی است."

اسناد محرم وزارت دفاع ایالات متحده که در اوایل ماه اپریل افشا شد، به صورت مشخص از جزییات طرح حملات داعش بر سفارت‌ها، مراکز تجارتی و جام جهانی فوتبال قطر که در نومبر سال گذشته برگزار شد، پرده برداشته است.

در گزارش ارزیابی‌های نظامیان ایالات متحده از ۱۵ پلان توطیه‌‌های هماهنگ شدهٔ شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان نیز پرده برداشته است.

مقامات ایالات متحده تا حالا صحت و سقم اسناد فاش شده را تایید یا رد نکرده اند، اما تهدید شاخهٔ خراسان داعش که در افغانستان فعالیت دارد، همواره یکی از نگرانی‌های مقامات امریکا بوده است.

مایکل کوریلا، فرمانده قوماندانی مرکزی ایالات متحده، در اوایل ماه مارچ به قانونگذاران امریکایی گفت که شاخه خراسان گروه داعش که در افغانستان حضور دارد، تا شش ماه دیگر خواهد توانست به منافع امریکا و دیگر کشورهای غربی در خارج از افغانستان حمله کند.

پیش از این،‌ جنرال اسکات بریر، رییس استخبارات نظامی ایالات متحده،‌ نیز در اواخر ماه فبروری در مورد توانایی شاخۀ خراسان داعش به اعضای کانگرس ایالات متحده گفته بود که این گروه منتظر زمان است تا بر غرب حمله کند.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، شاخهٔ خراسان داعش به مثابهٔ یک رقیب جدی این گروه در برخی از ولایت این کشور تبدیل شده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان همواره حضور، فعالیت و توانایی شاخهٔ داعش خراسان را کم‌ اهمیت جلوه داده اند، اما تندروان این گروه پس از اگست ۲۰۲۱ حملات شان را افزایش داده اند و علاوه طالبان، غیر نظامیان، به خصوص اقلیت مذهبی شیعه، را نیز هدف حملات مرگبار قرار داده اند.

XS
SM
MD
LG