لینک های دسترسی

Breaking News

جنجال واخان؛ طالبان: هیچ مشکلی وجود ندارد


واخان در شمال‍شرق افغانستان که با پاکستان، چین و تاجیکستان همر مرز است، کوتاه‌ترین راه اتصال پاکستان با آسیای میانه پنداشته می‌شود.
واخان در شمال‍شرق افغانستان که با پاکستان، چین و تاجیکستان همر مرز است، کوتاه‌ترین راه اتصال پاکستان با آسیای میانه پنداشته می‌شود.

پس از سروصداهای زیاد در شبکه‌های اجتماعی در مورد ادعاهای مبنی تلاش پاکستان برای اتصال با تاجیکستان از مسیر واخان افغانستان، طالبان در واکنش به این ادعاها گفته است که تمام مرزهای افغانستان زیر ادارۀ این گروه است.

وزارت دفاع حکومت طالبان روز پنجشنبه ۲۸ جولای (ششم اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در پیوند به قضیۀ واخان یک هیات برای بررسی وضعیت به ساحه اعزام شده است. در این اعلامیه آمده است: "در حال حاضر تمام ساحات مرزی و خطوط فرضی بدخشان و دیگر ولایت‌های کشور زیر کنترول مجاهدین است و هیچ گونه مشکلی دیده نمی‌شود."

حدود یک هفته پیش، کریم خرم، رییس دفتر حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در یک پیام تویتر نوشت که پاکستان آن گونه که در گذشته از حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان به اصرار و تکرار خواسته بود تا اجازۀ عبور خط ترانزیتی را به آن کشور از مسیر واخان بدهد، اینک بار دیگر از حکومت طالبان خواستار چنین چیزی شده است.

پس از این تویت، بحث گسترده در مورد واخان میان کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. در چند روز گذشته کاربران افغان یک ویدیو را در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌کنند که در آن دیده می‌شود که برخی افراد مسلح نشانۀ کانکریتی مرزی پاکستان را تخریب می‌کنند که ادعا شده که این نشانی مرزی در قلمرو افغانستان بنا شده است.

صدای امریکا صحت و ثقم این ویدیو، زمان و محل ثبت آن را مستقلانه تایید کرده نتوانسته است.

وزارت دفاع حکومت طالبان گفته است که این گروه به داشتن روابط خوب با تمام همسایگان متعهد بوده و از وجب وجب خاک افغانستان دفاع می‌کند. سخنگویان حکومت طالبان نیز گفته اند که هیچ بحثی در مورد واخان با جانب پاکستان صورت نگرفته است.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری حکومت پیشین افغانستان در واکنش قضیۀ واخان در یک پیام فیسبوک نگاشته است که مسلۀ واخان"بخاطر انحراف اذهان طراحی شده است که حاکمیت مزدورمنش ، نیابتی و جنایت پیشه طالب" را در اذهان عامه عادی سازند.

سید مسعود، استاد پیشین اقتصاد در پوهنتون کابل و کارشناس مسایل اقتصادی در فیسبوک نگاشته است: "برای پاكستان با وجود آنكه گذر از بندر حيرتان ، شيرخان و تورغندی و اسلام قلعه حالا دشواری حساب نمی‌شود، در صدد كاهش رسك و خطر به حد اقلی آن و صرفه جويی زمان است."

مسعود گفته است که باز شدن راه واخان به پاكستان خود معنی وصل پاكستان را به آسيای ميانه از كوتاه ترين راه دارد.

ایجاد هر گونه خط ترانزیتی از مسیر واخان، دسترسی پاکستان را به تاجیکستان و از آن طریق به سایر کشورهای آسیای میانه و نیز دسترسی کشورهای محدود به خشکۀ آسیای میانه را به آب‌های گرم اقیانوس هند فراهم می‌کند.

ساحۀ کوهستانی واخان بدخشان در شمالشرق افغانستان "قلب آسیا" پنداشته شده با کوه‌های هندوکش در غرب و کوه‌های قره قرم در جنوب احاطه شده است. این نوار باریک در شمال‌شرق با چین در جنوب با پاکستان و در شمال با تاجیکستان هم مرزی است.

XS
SM
MD
LG