لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: داعش را در افغانستان و منطقه نظارت می‌کنیم


طالبان حضور داعش را در بدخشان رد کرده اند
طالبان حضور داعش را در بدخشان رد کرده اند

طالبان در اعلامیۀ که شام دیروز از طریق ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان این گروه به رسانه‌ها فرستاده شده است، حضور داعش را در بدخشان به شدت رد کرده و گفته اند که داعش در مناطق محدود سرحدی ولایت ننگرهار حضور دارد و در متباقی مناطق افغانستان وجود ندارد.

در اعلامیه گفته شده است "بدون این که شماری از اعضای داعش در مناطق محدود سرحدی ولایت ننگرهار استند و مبارزۀ ما علیه آنان جریان دارد، در هیچ جای کشور برای داعش پناه داده نمی‌شود، به خاطر این که مردم در برابر این گروه حساسیت خاص دارند و مجاهدین ما در کشور و منطقه متوجه ظهور مشکلات و ختم آن گروه استند".

طالبان در این اعلامیه، گزارش‌های مبنی بر حضور داعش در ننگرهار و ایجاد مشکلات از سوی این گروه برای همسایه‌های افغانستان را، بخشی از پروپاگند حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور خوانده و ادعا کرده اند که حکومت افغانستان و نیروهای خارجی با نشر چنین گزارش‌هایی می‌خواهند بهانه‌ای برای حضور نظامیان خارجی در افغانستان داشته باشند.

اما وزارت دفاع افغانستان برخلاف اظهارات طالبان می‌گوید، علاوه بر حضور داعش در ننگرهار، این گروه در بخش‌هایی از ولایت کنر نیز فعالیت دارد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا می‌گوید که اطلاعاتی مبنی بر حضور داعش در ولایت بدخشان نیز به آنان رسیده است.

جنرال رادمنش می‌افزاید "در ننگرهار، کنر و همین‌گونه بر اساس یک معامله در بدخشان نیز بیرق‌های این گروه دیده شده است؛ اما آنان در نزد وزارت دفاع در گروه کسانی محسوب می‌شوند که برضد حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان فعالیت‌های دشمنانه انجام می‌دهند".

معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نظامیان افغان، برای نابودی این گروه و سایر مخالفین مسلح عملیاتی موسوم به شفق را راه‌اندازی کرده اند که هنوز هم جریان دارد.

دولت اسلامی یا گروه داعش حدود یک‌ونیم سال پیش در ولسوالی سرحدی ننگرهار، سر بر افراشت و به زودی علاوه بر اچین، فعالیت‌های خود را در سایر ولسوالی‌های آن ولایت گسترده ساخت. این گروه با وجود درگیری‌های شدید با نیروهای امنیتی افغان و طالبان، نه تنها حضور خود را در ولسوالی اچین حفظ کرد؛ بلکه در ولسوالی کوت ننگرهار نیز از دو ماه گذشته به این طرف در نبرد سنگین با نیروهای امنیتی افغان مصروف است.

حالا سلیم‌خان کندزی والی ننگرهار می‌گوید که 95 فیصد مناطق در ولسوالی کوت از حضور افراد مسلح گروه داعش پاکسازی شده است.

آقای کندزی در گفتگو با ضیاالرحمان حسرت خبرنگار صدای امریکا در شهر جلال‌آباد می‌گوید که پس از تصرف مناطق زیاد از داعش، ۵۰۰ خانوادۀ آنان به دلیل درگیری‌ها، به مناطق دیگر بیجا شده اند.

والی ننگرهار می‌گوید که افراد وابسته به گروه داعش حدود هفتاد منزل مسکونی را نیز به آتش کشیده اند.

به گفتۀ والی ننگرهار، به روز دوشنبه پروسۀ جمع‌آوری کمک به خانواده‌های بیجاشدۀ ولسوالی کوت ننگرهار جریان دارد و به زودی این خانواده‌ها کمک دریافت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG