لینک های دسترسی

Breaking News

نیروهای خاص افغان: والی نام‌نهاد طالبان در بغلان کشته شد


تا کنون طالبان کشته‌شدن والی نام‌نهاد آن گروه را در بغلان، تأیید نکرده اند
تا کنون طالبان کشته‌شدن والی نام‌نهاد آن گروه را در بغلان، تأیید نکرده اند

مقام‌های امنیتی افغان گفته اند، شب گذشته نیروهای قطعات خاص و مأموریت حمایت قاطع در ساحۀ دندغوری ولایت بغلان، عملیاتی را بر مراکز مخالفین مسلح انجام دادند که در نتیجه، به شمول والی نام‌نهاد طالبان برای آن ولایت، ۱۵ جنگجوی آن گروه از پا درآمدند.

احمدجاوید سلیم، سخنگوی نیروهای خاص کماندوی اردوی افغان در صحبت به صدای امریکا گفت که این عملیات، حوالی ساعت ۱۱:۰۰ شب گذشته آغاز و تا ساعت ۳:۰۰ بامداد امروز، ادامه یافت.

او افزود که طالبان در برابر این عملیات مقاومت شدید کردند؛ اما در نتیجه عملیات زمینی و هوایی نیروهای قطعات خاص و مأموریت حمایت قاطع، مولوی لعل مشهور به هلال، والی خودخوانده طالبان با ۱۵ تن از افراد این گروه کشته شدند.

آقای سلیم گفت که قاری جانباز، قاری خالد، قاری عبدالرحیم، شیر علم و یک تن نقاب‌پوش هم در این عملیات از پا درآمدند و سه جنگجوی دیگر این گروه با تجهیزات نظامی شان، گرفتار شدند.

به گفتۀ سخنگوی نیروهای خاص کماندوی اردوی افغان، هنوز روشن نیست که جنگجویان نقاب‌پوش در این ساحه کی‌ها اند؟ اما با کشته‌شدن یک تن آنان، اکنون کار جریان دارد تا مشخص گردد که آمدن افراد نقاب‌پوش به این ساحه، برای مولوی لعل، چقدر مهم بوده است که تمام سرگروپ‌های خود را گردهم آورده بود.

از سوی دیگر، داکتر فیصل سمیع، نماینده مردم بغلان در مشرانو جرگۀ افغانستان به صدای امریکا گفت، مولوی هلال، والی نام‌نهاد طالبان در بغلان و افراد ارشدش زمانی هدف قرار گرفتند که در مجلس شخصی به نام حاجی سلطان گردهم آمده بودند.

تا اکنون، مخالفان مسلح دولت در مورد کشته‌شدن افراد شان در بغلان چیزی نگفته اند.

در کندز و بغلان، از ولایات شمال‌شرقی افغانستان، عملیات نیروهای خاص و مأموریت حمایت قاطع برضد مخالفان مسلح، اخیراً شدت یافته است که در چند هفتۀ اخیر، تلفاتی را به شورشیان وارد کرده است.

در حال حاضر، عملیات اردو و پولیس افغان زیر نام "خالد" در ولایت کندز نیز آغاز شده است که به شمول شهر کندز در شمال آن شهر نیز ادامه دارد.

کشته‌شدن قوماندان امنیه شینکی زابل

در نتیجۀ درگیری شدید میان نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان، شب گذشته قوماندان امنیه شینکی آن ولایت و ۱۷ جنگجوی طالبان کشته شدند.

سمونوال غلام‌جیلانی فراهی، آمر امنیت زابل به صدای امریکا گفت که شب گذشته، طالبان مسلح بر پوسته‌های کاتیلی، لوتی و سیوری، واقع در بخش جنوبی شهر قلات، حملات گروهی را انجام دادند که درگیری سه ساعت دوام کرد.

سمونوال فراهی افزود "به شمول مولوی رفیع‌الله و مولوی غلام دستگیر قوماندان محلی طالبان در آن ساحات، ۱۷ مخالف مسلح کشته شدند و لومری سارن سیف‌الله، قوماندان امنیه شینکی که در مسیر جنگ روان بود، با یک پولیس دیگر در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده کشته و سه پولیس نیز زخمی شدند".

در این اواخر حملات و درگیری‌های مخالفان مسلح در ولایت زابل، نسبت به گذشته شدت یافته است.

حاجی عطاجان حق‌بیان، رئیس شورای ولایتی زابل گفت که در کنار حضور جنگجویان داخلی، شمار جنگجویان خارجی نسبت به گذشته در این ولایت افزایش یافته است.

او در صحبت به صدای امریکا گفت "در هفته‌های نخستین بهار، ناامنی در شاهراه قلات – کندهار و اکثر ولسوالی‌های این ولایت افزایش یافته است، ما با حنیف اتمر رئیس شورای امنیت ملی و وزیران دفاع و داخله دیدار کردیم و از آنان خواستیم که در قبال خراب‌شدن امنیت زابل، بیشتر توجه کنند".

چهار روز پیش، دگروال قدرت‌الله رئیس ارکان کندک اردو در زابل، در درگیری با جنگجویان طالبان در ولسوالی ارغنداب نیز کشته شده بود.

طالبان مسلح نیز، کشته‌شدن لومری سارن سیف‌الله را در نتیجۀ انفجار ماین کنار جاده تأیید کرده و مدعی شده اند که افراد آن گروه، پوسته‌های سیوری و لوتی را در ولسوالی شینکی تصرف کرده و پنج محافظ آن پوسته‌ها را کشته اند.

XS
SM
MD
LG