لینک های دسترسی

Breaking News

تهاجم بهاری طالبان آغاز می شود


مقام های افغان خبر آغاز تهاجم بهاری طالبان را کم اهمیت جلوه دادند
مقام های افغان خبر آغاز تهاجم بهاری طالبان را کم اهمیت جلوه دادند

طالبان روز چهارشنبه گفتند که تهاجم بهاری آن گروه در افغانستان در هفتۀ روان آغاز خواهد شد. این بار تهاجم طالبان در حالی راه اندازی می شود که نیرو های امنیتی و دفاعی افغان بدون حمایت ناتو به نبرد تندروان می روند.

گروه طالبان در اعلامیه یی که توسط ایمیل به رسانه ها فرستاده شده است، این عملیات را "عزم" نام نهاده و گفته اند که روز جمعه آغاز خواهد شد. در اعلامیه از ارادۀ طالبان به "ادامۀ جهاد" و "پایان بخشیدن اشغال افغانستان" نیز خبر داده شده است.

وزارت دفاع افغانستان اعلام آغاز عملیات بهاری طالبان را یک موضوع تکراری خوانده و می گوید که آن گروه توانایی ایستادگی در برابر نیرو های افغان را ندارند.

دولت وزیری، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی به رادیو آزادی گفته است که گروه طالبان همه ساله به نام های مختلف از آغاز تهاجم بهاری شان خبر می دهند، اما به گفتۀ وی این موضوع برای نهاد های امنیتی افغانستان قابل نگرانی نیست.

نیرو های امنیتی افغان چندی پیش عملیات ذوالفقار را در جنوب افغانستان به ویژه هلمند راه اندازی کردند که به گفتۀ مقام ها در آن تلفات سنگینی به طالبان و جنگجویان خارجی وابسته به آن گروه وارد شد.

با پایان ماموریت جنگی نیرو های ناتو و خروج بخش اعظم نیرو های خارجی از افغانستان اینک رهبری و سوق و ادارۀ جنگ به گونۀ کامل بردوش سربازان افغان است. اماطالبان همچنان گفته اند که ایالات متحده بر اساس توافقنامۀ امنیتی با افغانستان، هنوز هم زمین و حریم هوایی آن کشور را زیر کنترول دارد.

اما با وجود بیش از یک دهه جنگ، طالبان هنوز هم موفق به رسیدن به هدف شان برای سرنگون ساختن حکومت کابل نشده اند. اما شورشگری طالبان شماری از افغانها به شمول برخی سران جهادی را از کشاندن پای گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان نگران ساخته است.

XS
SM
MD
LG