لینک های دسترسی

Breaking News

ملا هبت‌الله در انظار عمومی ظاهر شد و سخنرانی کرد – طالبان


مقام‌های طالبان گفته اند که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه در شهر قندهار در انظار عمومی ظاهر شده و برای دقایقی سخنرانی کرده است.

هیچ عکس یا ویدیویی از جریان سخنرانی رهبر طالبان نشر نشده است، و در پیام صوتی ده دقیقه‌ای منسوب به وی، ملا هبت‌الله به مسایل سیاسی افغانستان تماس نگرفته و تنها پیام‌های دینی و مذهبی داده و برای طالبان دعا کرده است.

آخندزاده در سال ۲۰۱۶ و پس از کشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان در حملۀ طیارۀ بی‌سرنشین امریکایی، به صفت رهبر گروه طالبان گماشته شد، اما هیچگاهی در انظار عمومی ظاهر نشده و حتا گزارش‌هایی در مورد مرگ وی نیز نشر شده بود.

مقام‌های طالبان روز یکشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) گفتند که ملا هبت‌الله شام شنبه تحت تدابیر شدید امنیتی در مدرسۀ دارالعلوم حکیمه در شهر قندهار ظاهر شده است.

پس از نشر نوار صوتی منسوب به ملا هبت‌الله، که نقش وی تا حال بیشتر معنوی بوده است تا سیاسی یا نظامی، این گمانه‌زنی‌ها تقویت می‌شود که گویا وی در صدد ایفای نقش بیشتر مرکزی در ادارۀ حکومت طالبان است.

ملا هبت‌الله که از سوی ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده به صفت "امیر ‌المومنین" تمجید و توصیف شده بود، قادر شد تا انشعابی را که پس از کشته شدن ملا منصور در صفوف طالبان ایجاد شده بود، تا حد زیاد ترمیم کند.

گروه طالبان در برخی مناسبات پیام‌هایی را از آدرس ملا هبت‌الله نشر می‌کنند و آخرین پیام وی به تاریخ هفتم سپتمبر سال روان، سه هفته پس از مسلط شدن این گروه بر افغانستان نشر شد.

ملا یوسف وفا، والی طالبان برای ولایت قندهار هفتۀ گذشته به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته بود با رهبر طالبان تماس منظم دارد و در مورد کنترول اوضاع در افغانستان و چگونگی ایجاد حکومت خوب با او همواره صحبت می‌کند.

XS
SM
MD
LG