لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ولسوالی جانی‌خیل پکتیا را تصرف کردند


طالبان حملات شدید شان را بالای ولسوال جانی‌خیل به تاریخ بیستم اسد آغاز کردنده بودند.
طالبان حملات شدید شان را بالای ولسوال جانی‌خیل به تاریخ بیستم اسد آغاز کردنده بودند.

مقامات ولایت پکتیا می‌گوید که پس از نبرد شدید دیروزی، نظامیان افغان دیشب از ولسوالی جانی‌خیل عقب‌نشینی کردند و این ولسوالی به دست طالبان افتاد.

نقیب‌احمد اتل سخنگوی والی پکتیا به صدای امریکا گفت، صدها جنگجوی طالب جنگ را دیروز صبح آغاز کردند که هنوز هم جریان دارد و به هر دو طرف تلفات سنگینی وارد شده است.

به گفتۀ سخنگوی والی پکتیا، برای آنان تا کنون از کشته و زخمی‌شدن پنجصد طالب مسلح گزارش رسیده است؛ اما شمار زخمیان و کشته‌ها را مشخص نساخت.

آقای اتل پذیرفت که در این نبرد سنگین، پنج پولیس کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی والی پکتیا تأیید کرد که شماری از وسایط نظامی و مهمات نیز به دست طالبان افتاده است؛ اما افزود که نیروهای کمکی به ساحه رسیده اند و برای حمله بر طالبان آمادگی می‌گیرند.

اما جنت‌خان سمکنی یک عضو شورای ولایتی پکتیا به صدای امریکا گفت، طالبان در منطقۀ کوهستانی لورای، در مسیر منتهی به ولسوالی جان‌خیل، ماین فرش کرده اند و نیروهای امنیتی نمی‌توانند، پیش بروند.

او از حکومت مرکزی خواست که برای کمک به سربازان میدانِ نبرد، نیروهای کمکی را هوایی بفرستد؛ در غیر آن به گفتۀ وی، ولسوالی سمکنی نیز با خطر سقوط مواجه است.

ذبیح‌الله مجاهد یک سخنگوی طالبان، به خبرنگاران گفته است که ولسوالی و تمام وسایط را به تصرف خود در آورده اند. او ادعا کرده است که در آن نبرد، ده‌ها سربازان افغان را کشته و زخمی کرده اند.

ماه گذشته، جنگجویان طالب، مسیر گردیز مرکز پکتیا را با ولسوالی جانی‌خیل برای چندین روز مسدود کرده بودند؛ اما سپس نیروهای امنیتی افغان این راه را به روی ترافیک باز کردند.

طالبان حملات شدید شان را بالای ولسوال جانی‌خیل به تاریخ بیستم اسد آغاز کردند؛ در آن زمان مقامات محلی ادعا کردند که نظامیان پاکستانی نیز در صفوف طالبان حضور دارند.

مقامات هشدار داده بودند که اگر نیروی و تجهیزات نظامی به این ولسوالی نرسد و مواضع طالبان هدف حملات هوایی قرار نگیرد، احتمالاً ولسوالی جانی‌خیل سقوط خواهد کرد.

ادعای تلفات سنگین طالبان در ننگرهار

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار به صدای امریکا گفت که در بیست‌وچهار ساعت گذشته در ولسوالی حصارک این ولایت، در نتیجۀ نبرد نظامیان افغان و حملات هوایی، به شمول ده قوماندان طالبان، شصت‌ونُه جنگجوی این گروه کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

خوگیانی گفت که در حملات هوایی و نبرد رویاروی، به افراد ملکی آسیب نرسیده است.

یک باشندۀ محل، به صدای امریکا گفت، شب گذشته ولسوالی حصارک شاهد جنگ شدیدی بود؛ اما در مورد تلفات میدان جنگ معلومات نداشت.

اما طالبان دیروز در یک اعلامیه گفته بودند که اخیراً بالای یک مرکز نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی حصارک حمله کرده اند که در نتیجه هشت سربازان افغان کشته و دوازده تن دیگر زخمی شدند.

از سه شب گذشته به این طرف، جنگ در ولسوالی حصارک دوباره شدت گرفته است و به گفتۀ مقامات حکومتی، ده پوسته در حال حاضر تحت کنترول طالبان قرار دارد؛ ولی تلاش‌ها برای تحت کنترول در آوردن دوبارۀ آنها جریان دارد.

XS
SM
MD
LG