لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: روند اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان ادامه دارد


وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان می‌‌گوید که ایران و پاکستان به اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشورها ادامه داده و روزانه هزاران نفر به شمول زنان و کودکان از ایران و پاکستان اخراج می‌شوند.

این وزارت ناوقت روز پنجشنبه ۲۳ می (سوم جوزا) گفت که تنها در یک روز، بیش از یک‌هزار و ۱۵۰ مهاجر افغان از مرز تورخم و سپین‌بولدک وارد کشور شان شده که بیشتر شان توسط پولیس بازداشت و جبراً به این کشور برگشتانده شده اند.

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان گفته است: "بر اساس معلومات آمریت سرحدی تورخم ولایت ننگرهار، ۱۴۲ خانواده که شامل ۷۸۱ تن بودند، طور جبری از پاکستان برگشت نمودند و بعد از ثبت در اداره امور مهاجرین جهت کمک به دفاتر کمیشنری عالی ملل متحد و سازمان بین‌المللی مهاجرت معرفی شدند."

بر اساس معلومات این وزارت تنها در جریان بیش از یک هفته گذشته، ۳۵۰۰ مهاجر افغان به شمول زنان و کودکان از پاکستان دوباره به کشور شان برگشته اند.

در کنار پاکستان، ایران نیز در ماه‌های اخیر روند اخراج جبری مهاجران افغان را ادامه داده و روزانه صدها نفر را به گونۀ جبری دوباره به کشور شان می‌فرستد.

بر بنیاد معلومات طالبان تنها در بیش از یک هفته گذشته، بیش از ۱۰هزار و ۴۰۰ مهاجر افغان توسط پولیس در بخش‌های آن کشور بازداشت و از طریق مرزهای اسلام قلعۀ ولایت هرات و مرز فراه دوباره به افغانستان برگشتانده شده اند.

بیشتر مهاجرانی که از پاکستان و ایران جبراً اخراج شده اند، فاقد مدارک قانونی بوده و آنان به گونۀ غیرقانونی به این کشورها رفته و آنجا زندگی می‌کردند. بر اساس گزارش‌ها شماری از این مهاجران به هدف کار و زندگی بهتر و شمار دیگر هم از تراس انتقام‌جویی طالبان به این کشورها پناه برده اند.

این در حالی است که سازمان بین‌المللی مهاجرت گزارش داده است که از نومبر سال گذشته که پاکستان روند اخراج مهاجرین غیرقانونی را آغاز کرد، تا ۲۴ فبروری امسال، حدود ۵۲۵هزار مهاجر افغان که بیشترشان فاقد مدارک قانونی بودند، از طریق گذرگاه تورخم و بولدک به کشورشان برگشتند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت به تاریخ ۲۱ مارچ (دوم حمل) با نشر گزارشی اعلام کرد که روند بازگرداندن مهاجرین افغان از پاکستان و تعداد افرادی که از نقاط مرزی عبور می‌کنند به سطح قبل از بحران بازگشته است.

گزارش گفته است: " از نومبر ۲۰۲۳، پس از اجرایی‌شدن فرمان حکومت پاکستان در مورد مهاجرین غیرقانونی، صدها هزار افغان تحت تاثیر این فرمان مجبور به بازگشت شدند. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی مهاجرت، تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از متاثرشدگان زن و کودک اند".

گروه

XS
SM
MD
LG