لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: توافقات با طالبان 'پیشرفت قابل‌ملاحظه' کرده، ولی نهایی نشده


زلمی خلیلزاد، فرستاده امریکا برای صلح افغانستان نسبت به گفتگوهای چند روز اخیر در دوحه با نمایندگان طالبان ابراز رضایت کرده و گفته که در آن "پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در مورد مسایل حیاتی" صورت گرفته است.

با این حال، آقای خلیلزاد افزوده که هر گونه توافق نهایی، نیازمند یک "گفتگوی بین‌الافغانی" است.

پیشتر، ​منابع طالبان به آژانس خبری رویترز گفته بودند که مواد مسودۀ یک توافقنامه را با امریکا نهایی کرده اند که راه را برای پایان جنگ در افغانستان هموار می‌سازد.

براساس اظهارات منابع طالبان، امریکا آماده شده است که نیروهای خود را ظرف ۱۸ ماه پس امضای توافقنامه، از افغانستان بیرون کند.

هنوز مقامات امریکایی نسبت به جزییات ابراز نظری نکرده اند.

آقای خلیلزاد پس از پایان نشست دوحه با نمایندگان طالبان، راهی کابل شده است تا با مقامات افغان دیدار کند.

این نشست که قرار بود برای دو روز برگزار شود، شش روز طول کشید.

او در صفحه تویتر خود نوشته است "ما با استفاده از روندی که بوجود آمده، به گفتگوهای خود ادامه خواهیم داد. هنوز یک تعداد مسایل باقی‌ است که لازم است روی‌شان کار صورت گیرد. تا زمانی که روی همه‌چیز توافق نشده است، توافقات نهایی نیست؛ و این 'همه‌چیز'، شامل یک گفتگوی بین‌الافغانی و نیز آتش‌بس همه‌جانبه می‌شود."

اگرچه مقامات به شکل رسمی در مورد محتوای مذاکرات چند روز اخیر در دوحه ابراز نظری نکرده اند، ولی براساس منابع طالبان که با خبرگزاری رویترز صحبت کرده اند، این گروه تعهد کرده که به گروه‌های چون القاعده و داعش اجازه ندهند تا از افغانستان علیه کشور دیگری دست به حمله بزنند.

این منابع هم‌چنین گفته اند که در حال نهایی کردن برنامه‌ای برای آتش‌بس در افغانستان استند و اینکه پس از اجرایی شدن این برنامه، با دولت افغانستان وارد گفتگو خواهند شد.

​به قول منابع طالبان، سایر موادی که در این توافقنامه وجود دارد، راجع به رهایی زندانیان، برداشتن تحریم بر سفرهای خارجی اعضای این گروه و نیز احتمال ایجاد یک حکومت موقت در افغانستان است.

دولت افغانستان بارها گفته که هر توافقی برای صلح در افغانستان باید از مجرای حکومت این کشور گذشته و نیز کشورهای منطقه در آن دخیل باشند.

XS
SM
MD
LG