لینک های دسترسی

Breaking News

کار پروژه تاپی در هرات تا چهار روز دیگر آغاز می‌شود


درآمد افغانستان از بابت حق عبور پایپ‌لاین گاز تاپی از این کشور، سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر است
درآمد افغانستان از بابت حق عبور پایپ‌لاین گاز تاپی از این کشور، سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر است

مقام‌های محلی ولایت هرات می‌گویند، روز جمعه ۲۳ فبروری کار عملی پروژه تاپی در این ولایت آغاز خواهد شد.

قرار است این پروژه توسط سران کشورهای افغانستان و ترکمنستان افتتاح گردد و به همین منظور صلاح‌الدین ربانی، سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان، در سفرش به هرات با مقام‌های محلی و امنیتی این ولایت در ارتباط به آغاز پروژه تاپی گفتگو کرده است.

در نشست مسؤولان کمیسیون هماهنگی امنیتی و تشریفاتی برنامه تاپی همچنان معاونین وزارت داخله، مشاوریت امنيت ملی، لوی درستیز، رياست عمومی امنيت ملی، رياست محافظت رياست جمهوری و برخی دیگر از مسؤولین عالی‌رتبه نظامی و امنيتی ولایت هرات حضور داشتند.

در این نشست مقام‌های محلی و امنیتی هرات، با ارایۀ گزارش فعالیت شان به آقای ربانی، اطمینان دادند که آمادگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم و استقبال از رؤسای جمهور کشورهای عضو تاپی گرفته شده است.

محمد آصف رحیمی والی هرات در این نشست گفت، بر اساس فیصله شورای نظامی این ولایت، تمام نیروهای مسلح مستقر در هرات وظیفه دارند تا از رفت و آمد موترهای شیشه سیاه و بدون اسناد جلوگیری کنند.

والی هرات همچنان گفت در جریان این روزها به استثنای نیروهای امنیتی، حمل سلاح برای تمامی اشخاص در نواحی شهر و حومه این ولایت ممنوع می‌باشد.

مسؤولان پایپ‌لاین گاز تاپی دو ماه قبل در سفر به شهر هرات وعده سپرده بودند که در سال آینده مردم هرات بتوانند از گاز این پایپ لاین استفاده کنند.

به گفتۀ مقام‌های افغان در هرات، در کنار عبور این لوله انتقال گاز، خط انتقال برق، خط‌ آهن، جاده و فایبر نوری نیز از یک مسیر عبور خواهند کرد.

ترکمن‌گاز، شرکت دولتی گاز ترکمنستان رهبری کنسرسیوم اعمار خط لوله گاز تاپی را به عهده گرفته است.

آمار رسمی نشان می‌دهد که درآمد افغانستان از بابت حق عبور پایپ‌لاین گاز تاپی از این کشور، سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دالر است که تقریبا یک چهارم عواید داخلی حکومت می‌شود.

ایده تاپی از سال ۱۹۹۰ میلادی مطرح و سپس با حمایت بانک انکشاف آسیایی در سال ۲۰۰۳ میلادی عملاً وارد گفتگوهای جدی گردید.

هند در سال ۲۰۰۸ رسماً به این پروژه پیوست و در سال ۲۰۱۰ اولین موافقتنامه آن بین افغانستان، ترکمنستان، هند و پاکستان امضا شد و سرانجام قرارداد عملیاتی آن در دسمبر ۲۰۱۵ میلادی میان رهبران چهار کشور عضو به امضا رسید.

پایپ لاین گاز تاپی ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان و از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز و قندهار می‌گذرد که پس از عبور از پاکستان به شهر "فاضیلکه" در کشور هندوستان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG