لینک های دسترسی

Breaking News

کار تمویل پروژه خط لوله گاز تاپی به مرحله نهایی رسیده


مصارف پروژه لوله گاز تاپی حدود ١٠ میلیارد دالر تخمین شده است
مصارف پروژه لوله گاز تاپی حدود ١٠ میلیارد دالر تخمین شده است

مبین ساولات رئیس سیستم گاز دولتی پاکستان که در پروژه خط لوله گاز تاپی شامل است به روز جمعه به آژانس خبرگزاری رویترز گفت که از لحاظ مالی کار تمویل پروژه انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان از طریق پاکستان و هند که از دیر زمانی به تعویق افتاده بود حال در آخرین مرحله قرار دارد.

این مقام پاکستانی میگوید که در ماه آینده به سرمایه گذاران این پروژه در مورد طرق سرمایه گذاری هدایت و رهنمایی داده خواهد شد.

با تکمیل کار این پروژه افغانستان سالانه حدود چهارصد میلیون دالر امریکایی بابت ترانزیت و دیگر عواید جانبی، بدست میاورد و همچنان بین هفت تا هشت هزار افغان به کار گماشته خواهند شد.

پروژه تاپی گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به کشورهای پاکستان و هندوستان انتقال میدهد.

این پروژه ۱۸۱۴ کیلومتر طول دارد که گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هندوستان می‌رساند و ده میلیارد دالر هزینه می‌برد. با عملی شدن این پروژه کشورهای ذیدخل منافع بزرگ را بدست خواهند آورد.

این پایپ لاین سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را انتقال می‌دهد و قسمتی آن از ولایت ناآرام هلمند می‌گذرد.

مسایل امنیتی یکی از دلایل عمده است که این پرژوه چندین بار به تعویق افتاد و باعث ایجاد مشکلات در بخش سرمایه گذاری این پروژه شد.

مبین ساولات به خبرگزاری رویترز گفته است در ماه نوامبر مطابق پلان یک پیشرفت مهم در پروژه رونما خواهد شد و به سرمایه گذاری در این پروژه رهنمای های لازم صورت خواهد گرفت.

آقای ساولات گفت"برای عملی شدن این پروژه اکمال این پروژه تا سال ٢٠٢٠ پلان شده و به فکر من ما به گونه درست به سوی هدف در حرکت هستیم."

XS
SM
MD
LG