لینک های دسترسی

Breaking News

کشتار هدفمند پندیت‌ها در کشمیر هند مایۀ نگرانی شده است


سونیل کمار، عضو اقلیت پندیت ها در کشمیر تحت اداره هند به تاریخ ۱۶ اگست در حمله جنگجویان کشته شد.
سونیل کمار، عضو اقلیت پندیت ها در کشمیر تحت اداره هند به تاریخ ۱۶ اگست در حمله جنگجویان کشته شد.

کشتار هدفمند اقلیت‌های هندو که به نام پندیت‌ها مشهور اند، پس از ۱۶ سال توقف در کشمیر تحت اداره هند از سر گرفته شده است که نگرانی‌ها در مورد امنیت این گروه را افزایش داده است.

به تاریخ ۱۶ اگست پس از حمله جنگجویان ضد هند بر دو عضو پندیت‌ها، اوضاع در منطقهٔ چوتیگام متشنج شد.

در این حمله سونیل کمار کشته شد و برادرش پینتو کوور در حالی که هردو در باغ سیب خود کار می کردند، به شدت مجروح شد.

جنگجویان ضد هند در ماه اپریل تلاش کرده بودند یکی دیگری از اعضای این خانواده را در دواخانه اش بکشند.

گروه شورشیان به نام مبارزان آزادی کشمیر مسوولیت هر دو حمله را بر عهده گرفت و قربانیان را به ارتباط داشتن با حزب بهارتیا جنتای هند متهم کرد.

جانکی نات، یکی از بستگان قربانیان این اتهامات را رد کرد و گفت: "ما مزارع خود را داریم و با کار در آنجا زندگی خود را پیش می‌بریم. اگر ما با حزب بهارتیا جنتا ارتباط می‌داشتیم، حالا فرزندان مان وظیفۀ دولتی می‌داشتند".

قتل‌های هدفمند پندیت‌ها در کشمیر در سال ۱۹۹۸ با شروع مقاومت مسلحانه علیه حکومت هند آغاز شد. این کشتار باعث شد تا ۲۰۰ هزار پندیت خانه‌های اجدادی و پدری شان را ترک کنند و در مناطق مختلف هند به شمول منطقه جمو کشمیر مورد منازعه مسکن گزین شوند.

غلام حسن میر، از سیاستمداران محلی این منطقه گفت: "جنگجویان اصلاً به هیچ عقیده و اصولی مقید نیستند. فرماندهان آنان می‌خواهند اختلاف بین شهروندان کشمیر و سایر نقاط کشور ایجاد و آن را حفظ کنند".

در سال ۲۰۰۴، هند سیاست جدیدی را برای پندیت‌های مهاجر اعلام کرد. صدها تن از آنان به وظایف دولتی گماشته شدند و به درۀ کشمیر بازگشتند، آنجا به آنان اپارتمان‌ها در کمپ‎های ترانزیت تحت تدابیر شدید امنیتی داده شد که این کار باعث تشویق بازگشت بسیاری از پندیت‌ها دیگر به منطقه شد.

با این حال، پس از سال ۲۰۱۹، به دنبال تصمیم حزب بهارتیا جنتا به رهبری صدراعظم نرندرا مودی برای لغو خودمختاری محدود کشمیر، وضعیت بدتر شد.

کشته شدن راهول بهت، کارمند دولتی در داخل دفتر کارش در منطقه بودگام مرکز کشمیر در سال ۲۰۲۱، بسیاری از خانواده‌های پندیت را مجبور کرد تا راه سفر پیش گرفته از این دره فرار کنند، اما پولیس محلی آنان را در کمپ‌های ترانزیت متوقف و بازداشت کرد.

نور احمد بابا، تحلیلگر سیاسی می‌گوید که حلقاتی با برقراری صلح در کشمیر با شرایط پیشنهاد شده حکومت مرکزی هند، مخالف اند و آنان در تلاش اند تا این طرح را خنثا کنند.

اعضای جامعه پندیت‌ها بر این باور اند که متهم کردن آنان به عنوان جاسوس هند و متهم نمودن مسلمانان به عنوان حامیان پاکستان، علت اصلی وضعیت جاری در درۀ کشمیر است که باید در سطح فردی و جمعی مورد توجه قرار گیرد.

آنها همچنین به این باور اند که اکثریت افراد جامعه باید اقدام کنند و بر آموزه‌های اسلام در مورد حفاظت از اقلیت‌ها تاکید کنند.

سانجی تیکو، رهبر پندیت‌های کشمیری گفت: "حالا وقت آن است تا مسلمانان کشمیری یک جنبش داخلی در مورد چگونگی حفاظت از جان اقلیت‌ها ایجاد کنند".

صدای امریکا تلاش کرد تا نظریات کمیشنر بخش کشمیر، و پولیس عمومی کشمیر را در رابطه بگیرد، ولی آنان به تماس های مکرر و پیام های صدای امریکا پاسخ ندادند.

XS
SM
MD
LG