لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراضات در پیوند به حمله بر یک فعال مدنی هرات


مقام های محلی هرات می گویند نیروهای امنیتی این ولایت در تلاش اند تا عاملین دین رویداد را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.
مقام های محلی هرات می گویند نیروهای امنیتی این ولایت در تلاش اند تا عاملین دین رویداد را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

ده‌ها تن از فعالان مدنی، علما و جوانان ولایت هرات در اعتراض به حمله بر جان خلیل پارسا هماهنگ‌کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی این ولایت مظاهره کردند.

این افراد با پیمودن مسیر حمله بر آقای پارسا تا دفتر کار والی هرات، از مقامات محلی و امنیتی خواستار گرفتاری هر چه سریعتر عاملان این رویداد شدند.

معترضان با حمل شعارهایی به هراس‌افگنان گفتند که بعد از این استوارتر در راستای فعالیت‌های مدنی گام برخواهند داشت.

شفیق بهروزیان یک تن از این فعالان، از حکومت افغانستان و جامعه جهانی خواست تا در راستای مبارزه با عوامل دهشت و ترور در این کشور به طور جدی مبارزه کنند.

آقای بهروزیان گفت همواره مقامات افغان، موضوع ترور شخصیت‌ها در ولایات را، خصوصا در ولایت هرات، نادیده گرفته و باعث شده اند تا این پدیده بیشتر از هر زمان دیگر رشد کند.

مولوی جعفر توکلی یکی از علمای هرات نیز حمله بر یک فعال مدنی را حرکتی برای خاموش‌ساختن صدای مردم خواند و این عمل دهشت‌افگنان را تقبیح کرد.

آقای توکلی گفت با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی نه تنها ناامنی کمتر نشده؛ بلکه تعصبات قومی و زبانی نیز بیشتر از هر زمان دیگر شدت یافته است.

این عالم دین، از رؤسای حکومت وحدت ملی و مسؤولان امنیتی افغان خواست در صورتی که توانایی مدیریت بحران کنونی در کشور را ندارند و نمی‌توانند امنیت را برقرار سازند، از سمت شان استعفا دهند و زمینه را برای حضور افراد کارا مهیا سازند.

از جانب عبدالقادر کامل نماینده احزاب سیاسی در ولایت هرات نیز رویدادهای تروریستی این‌چنینی را به جریان‌های افراطی، مافیای ضد صلح و فساد و شبکه‌های استخباراتی کشورهای بیگانه نسبت داد.

آقای کامل، حکومت وحدت ملی را در راستای عملی‌نمودن وعده هایشان به مردم ناکام خواند و خطاب به مخالفین مسلح دولت گفت با این گونه حملات نمی‌توانند فعالان مدنی را از تلاش و مبارزه در راستای عدالت‌خواهی منصرف سازند.

این فعالان مدنی در ادامه با مقامات محلی و امنیتی ولایت هرات دیدار کردند و هشدار دادند که اگر در زودترین فرصت عاملان حمله به جان هماهنگ‌کننده نهادهای جامعه مدنی در این ولایت شناسایی و به پنجه قانون سپرده نشود، دست به تحصن خواهند زد.

مقام های محلی هرات اما گفته اند، واقعات ترور در این ولایت توسط افرادی انجام می‌شود که از جانب حلقاتی خاص در داخل و خارج از کشور سازمان‌دهی می‌شوند.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفت نیروهای امنیتی این ولایت به طور جدی در تلاش اند تا این شبکه‌ها را شناسایی و به پنجه قانون بسپارند.

روز گذشته نیز والی هرات در نشستی خبری با قوماندان امنیه و رئیس اداره امنیت ملی این ولایت پذیرفت که نیروهای امنیتی در امر مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن در این ولایت ضعیف عمل کرده اند.

در سال‌های اخیر ولایت هرات شاهد موارد فراوان از ترور افراد صاحب نام، شخصیت‌های نظامی و قوماندانان پیشین جهادی بوده است.

خلیل پارسا هماهنگ ‌کنندۀ نهادهای جامعه مدنی در هرات که شام روز شنبه در نزدیکی دفتر کار والی این ولایت از سوی دو فرد مسلح موترسایکل سوار هدف گلوله‌باری قرار گرفت، فردی که بارها از آدرس جامعۀ مدنی در قبال حقوق مردم دادخواهی کرده است.

آقای پارسا، پس از سپری‌کردن چند عملیات، اکنون بستری است.

XS
SM
MD
LG