لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه مجدداً عضویت اتحادیه عرب را کسب می‌کند


وزرای خارجهٔ اتحادیهٔ عرب در قاهره، مقر اصلی این اتحادیه
وزرای خارجهٔ اتحادیهٔ عرب در قاهره، مقر اصلی این اتحادیه

سخنگوی اتحادیهٔ عرب روز یکشنبه هفتم می (۱۷ ثور) گفت که وزیران خارجه این اتحادیه پس از بیش از یک دهه تصمیم گرفتند تا سوریه را مجدداََ به عضویت این نهاد بپذیرند.

پذیرش مجدد سوریه در اتحادیهٔ عرب بخشی از تلاش‌های منطقه‌ای است تا روابط با بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، به حالت عادی برگردد.

جمال رشدی، سخنگوی دارالانشای اتحادیه عرب، گفت که این تصمیم در نشست وزیران خارجۀ عرب که قاهره، مقر اصلی این اتحادیه، در عقب در‌های بسته برگزار شد، اتخاذ شد.

عضویت سوریه در اتحادیهٔ عرب پس از آن در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق در آمد که حکومت بشارالاسد معترضان ضد حکومتی را با خشونت سرکوب کرد. پس از سرکوب معترضان جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و بسیاری از کشور‌های عربی نماینده‌های شان را از دمشق، پایتخت سوریه، بیرون کردند.

اخیراً، چندین کشور عربی، از جمله عربستان سعودی و مصر، مجدداً با مقامات ارشد سوریه در سطح بالا ملاقات کردند. اما برخی از کشور های عربی از جمله قطر مخالف عادی‌سازی کامل با سوریه، بدون راه‌حل سیاسی منازعهٔ آن کشور، استند.

در حال حاضر،‌کشورهای عربی برای دستیابی به اجماع در مورد دعوت از رییس جمهور سوریه در نشست اتحادیه عرب تلاش می‌کنند.

قرار است مقامات اتحادیهٔ عرب به تاریخ ۱۹ می ۲۰۲۳ در ریاض، پایتخت عربستان سعودی،‌در مورد سرعت عادی سازی روابط با دمشق و اینکه در چه شرایطی می توان به سوریه اجازه بازگشت را داد، بحث خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG