لینک های دسترسی

Breaking News

بزرگترین میدان هوایی افغانستان در لوگر چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟


ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان گفته است که کار ارزیابی ساختن بزرگترین میدان هوایی افغانستان در ولایت لوگر به پایان رسیده است.

این میدان هوایی با هزینه دو میلیارد دالر در محمد آغۀ لوگر ساخته خواهد شد که هزینه ساخت آن توسط دولت افغانستان تامین می‌شود.

مطالعات ارزیابی این میدان هوایی شامل مطالعات محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد که در ماه ثور سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود.

مطالعات فنی این میدان هوایی توسط شرکت ایتالیایی تیکنیتال اینک انجام شده و قرار است که کار ساختن آن تا سال ۲۰۳۵ میلادی به پایان برسد.

این میدان هوایی با تمام امکانات مورد نیاز یک میدان بین‌المللی ساخته می‌شود که شامل ترمینل بین‌المللی مسافران با ظرفیت حداقل ۱۰ میلیون مسافر در سال و خدمات کارگو خواهد بود.

نعیم صالحی، سخنگوی ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان روز پنجشنبه ۱۱ فبروری (۲۳ دلو) به صدای امریکا گفت: "بعید است میدان هوایی حامد کرزی به دلیل گسترش شهر کابل گسترش یابد."

افغانستان در حال حاضر ۶۴ میدان هوایی کوچک و بزرگ دارد که از این میان تنها چهار میدان هوایی -کابل، قندهار، هرات و بلخ- بین‌المللی است که ۷۰ در صد پرواز ها از این چهار میدان صورت می‌گیرد.

براساس اداره هوانوری ملکی افغانستان درحال حاضر میدان های هوایی این کشور سالانه، حدود چهارو نیم میلیون مسافر دارد که در مقایسه با ده سال پیش ده برابر رشد را نشان می‎دهد.

میدان هوایی احمد شاه بابا درولایت قندهار نخستین میدان هوایی افغانستان است که در سال ۱۹۶۰ ساخته شد. پس از قندهار میدان هوایی کابل ساخته شد که حالا بزرگترین میدان هوایی افغانستان است.

مقام‌های افغان گفته اند که ساختن میدان هوایی جدید در ولایت لوگر، در اتصال منطقه‌ای، رشد صادارات و رشد اقتصادی افغانستان نقش ارزشمندی خواهد داشت.

افغانستان هم اکنون با ۵۲ کشور از طریق دهلیزهای هوایی وصل است که در سال گذشته ۵۰ درصد کل صادارات کشور از نظر ارزش از همین طریق انجام شده است.

ساخت میدان هوایی ولایت لوگر برای نخستین بار در زمان رییس جمهور محمد داود برنامه ریزی شده بود که به علت تحولات سیاسی ساخته نشد.

XS
SM
MD
LG