لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان پنج کشته برجا گذاشت


در حال حاضر، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقهٔ دهلیز لاچین که ارمنستان و قره باغ را با هم وصل می‌کند، مستقر اند
در حال حاضر، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقهٔ دهلیز لاچین که ارمنستان و قره باغ را با هم وصل می‌کند، مستقر اند

مقامات آذربایجان و ارمنستان گفتند که روز یکشنبه پنجم مارچ (۱۲ حوت) در اثر برخورد نیروهای دو کشور در منطقه مورد مناقشه قره‌ باغ دست‌کم پنج نفر کشته شدند.

قره‌ باغ در بیش از ۳۰ سال گذشته مرکز دو جنگ میان آذربایجان و ارمنستان بوده است.

وزارت دفاع آذربایجان گفته است که دو نظامی آن کشور در جریان تبادل آتش پس از آن کشته شدند که نیروهای آذربایجانی کاروانی را که مظنون به حمل سلاح از شهر اصلی منطقه به مناطق دورافتاده بودند، متوقف کردند. این وزارت گفته است که این کاروان از مسیر می‌گذشت که عبور و مرور در آن منع بود.

در عین حال، وزارت خارجهٔ ارمنستان از کشته شدن سه مقام وزارت داخلهٔ آن کشور در منطقهٔ قره باغ خبر داده است. این وزارت گفته است که این کاروان حامل اسناد و یک تفنگچه بود و اتهامات آذربایجان مبنی بر حمل سلاح را "بیهوده" خوانده و آن را رد کرده است.

گرچه جمعیت قره باغ عمدتاََ ارمنی‌تبار اند،‌ جامعهٔ بین المللی این ساحه را به عنوان بخشی از آذربایجان به رسمیت شناخته شده است.

جدایی طلبان ارمنی، قره باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد. اما آذربایجان در جریان جنگ شش هفته‌ای ۲۰۲۰ بخش‌های وسیعی از این منطقه را پس گرفت.

جنگ شش هفته‌ای سال ۲۰۲۰ جان بیش از ۶۵۰۰ تن از نیروهای امنیتی از هر دو جانب را گرفت و سر انجام، به وساطت روسیه پایان یافت.

براساس آتش‌بس سال ۲۰۲۰، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی را که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بود، به باکو تسلیم کرد، تصمیمی که موجب خشم ارمنی‌ها و خرسندی آذربایجانی‌ها شد.

در ماه سپتمبر ۲۰۲۲، بار دیگر در درگیری‌ها میان دو کشور ۲۸۶ نفر از هر دو طرف کشته شدند. این درگیری به وساطت ایالات متحده متوقف شد.

در حالی که مسکو به شکل روز‌افزون به دلیل تهاجم نظامی بر اوکراین در سطح بین المللی در حال منزوی شدن است، ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا نقش رهبری را در میانجی‌گری مذاکرات صلح میان آذربایجان و ارمنستان در دست گرفته اند.

الهام علیوف، رییس‌جمهور آذربایجان، و نیکول پاشینیان، صدراعظم ارمنستان، چندین بار با هم ملاقات کرده اند تا این منازعه خاتمه یابد،‌ اما خشونت‌های دوره‌ای به تلاش‌های صلح آسیب زده است.

در سه ماه گذشته، طرفداران محیط زیست آذربایجان دهلیز لاچین را که ارمنستان و قره باغ را با هم وصل می‌کند، مسدود کرده و گفته اند که مخالف استخراج معادن در این منطقه استند.

اما مقامات ارمنستان می‌گویند که معترضان فعالان سیاسی استند که به دستور مقامات آذربایجان عمل می کنند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

XS
SM
MD
LG